mario-fleurinck-artikel-1

Mario Fleurinck – Melotte: “Innovatie stopt niet bij een goed idee”

Mario Fleurinck, CEO van Melotte: “Innoveren zit in het DNA van het bedrijf.

Melotte uit Zonhoven ontwikkelt en produceert maatoplossingen en medische protheses op zowel analoge als digitale wijze. Door toepassing van laser- en plasmatechnologie kan het bedrijf producten laagsgewijs laten groeien.

Melotte bestaat al 40 jaar en is continu bezig met het optimaliseren van haar eigen processen. Voor de analoge productie van onderdelen is er op de lokale markt een beperkte afzet. Om onze marktpositie te behouden en zelfs te versterken, moeten we onze productieprocessen continu verbeteren, internationaal verschalen en leiderschap tonen. Zo wordt innovatie voor ons een permanente evolutie.
Dat leidde ook tot de introductie van het digitaal produceren: onderdelen die gisteren gedraaid of gefreesd werden, kunnen we vandaag laagsgewijs laten aangroeien door Nano poeders met lasertechnologie samen te smelten. Een innovatieve technologie met tal van voordelen: absolute vormvrijheid, beperkt gebruik van basisgrondstoffen en een lager energieverbruik. Je kan het vergelijken met boetseren in plaats van beeldhouwen. Door de analoge en digitale fabriek te koppelen, is Melotte geëvolueerd tot een direct digital manufacturing-bedrijf.

Mario Fleurinck van Melotte in Zonhoven

Ook sociale innovatie is voor ons een belangrijk thema: we streven naar een goed evenwicht tussen werken en leven. Onze medewerkers in de digitale fabriek hebben geen klassieke 9 tot 5-job, maar beslissen zelf hoe zij het maximale uit hun eigen machines kunnen halen. Van thuis uit kunnen zij de digitale machines sturen in functie van hun eigen agenda. Als ze een interventie moeten uitvoeren, komen ze wel naar het bedrijf. Zo werken zij met een aantal mensen in een continue shift, de zogenaamde vlindercontracten.

Sterk innoveren lukt enkel als een bedrijf, de markt én de medewerkers bereid zijn om innovatie te accepteren. Het is veel gemakkelijker om mensen samen te laten innoveren en je komt veel sneller tot resultaat dan wanneer je alles moet zelf uitvinden. Als bedrijfsleiders moet je wel zorgen voor een goed innovatiekader. En dat kader kan je alleen creëren als er middelen voorradig zijn, m.a.w. winstgevende activiteiten uitbouwen. Als je geen geldpakket voorziet dat je jaarlijks kan besteden om te innoveren dan zal je ook geen echte doorbraak-innovatie kunnen realiseren. Want innovatie stopt niet bij een idee. Het start bij een implementatie daarvan.”