In ondernemerskringen is iedereen ervan overtuigd dat Limburg de crisis te boven kan komen door samen te werken. Maar hoe doe je dat? De Zonhovense Elke Jeurissen heeft er (samen met Cato Léonard) een boek over geschreven. Daarin geven ze voorbeelden van bedrijven die samenwerken met hun stakeholders (klanten, leveranciers, collega’s, overheden, kennisinstellingen).
“Essentieel is om elkaar te vinden rond één doelstelling, waarbij iedereen te winnen heeft,” verklapt ze het geheim. “Je moet er in slagen om je eigen belang te verbinden aan dat van anderen. Ondernemers en managers komen elkaar wel tegen tijdens netwerkmomenten. Maar veelal blijven dat praatbarakken. Wij trachten niet enkel voorbeelden te geven in ons boek, maar ook handvaten aan te reiken: hoe krijg een coalitie van doeners op de been? Welke zijn de mogelijke wegen, en waar liggen de valkuilen? Want vaak zijn het tussenliggende organisaties die dwars gaan liggen. Of gooit het verschil in cultuur binnen de verschillende partijen roet in het eten… Die valkuilen moet je adequaat zien te vermijden.”
Het boek ‘Vreemdgaan voor managers, met stakeholders naar je doel’ is uitgegeven bij Lannoo Campus en kost 29,95 euro.