Haven-Genk-hoofdgebouw-300×224

Maersk opent depot in Genk om Nitto te bedienen

Het internationale transportbedrijf Maersk, gespecialiseerd in zeecontainers, opent een vestiging in Haven Genk. Dat is het gevolg van een deal met Nitto Genk, dat materialen vanuit Japan liever per schip dan via het wegtransport laat aanvoeren.

Nitto gaat voortaan alle inkomende containers vanuit het moederhuis in Japan via een Maersk-depot in de haven van Genk laten aanleveren. Het bedrijf haalt daarmee op jaarbasis meer dan 500 containers van de weg. Marc Bielen, General Manager Supply Chain Management, legt uit: “Ons bedrijf ligt op amper 5 minuten van Haven Genk. Een ideaal scenario dus. We hebben wekelijks gemiddeld 10 containers die via zeetransport aankomen in de haven van Antwerpen. Tot voor kort legden die containers de laatste 100 kilometer via wegtransport af. Dankzij de samenwerking met Maersk komen onze containers nu via de binnenvaart tot in Genk.”

Nitto Belgium werkt al 25 jaar samen met Maersk voor het vervoer van containers vanuit Japan naar België. De zoektocht naar een meer duurzame en betrouwbare oplossing voor het containertransport heeft ertoe geleid dat Maersk een depot in de haven van Genk heeft geopend.

Samia El Moutaouakil van Maersk zegt: “Wij willen onze klanten specifieke diensten aanbieden die bij hun Supply Chain passen. Inlands vervoer speelt een belangrijke rol daarin. Door een depot te openen in Genk verbinden we de haven met de rest van de wereld.”

Wesley Mazzei, directeur van Haven Genk, is eveneens opgetogen: “We zijn zeer verheugd dat Maersk, één van de grootste rederijen in de wereld, dankzij Nitto besloten heeft om met ons in zee te gaan. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat deze samenwerking zal leiden tot een zeer sterke win-win-situatie voor alle partijen, waarbij eindklanten zoals Nitto én de mobiliteit in Vlaanderen, de grote winnaars zullen zijn.”