“Maasmechelen Village is verre van ‘over en uit’ zoals sommige media dinsdagochtend suggereerden”, stelt David Winkels (Value Retail) in een reactie op de gepubliceerde jaarcijfers. “Meer nog, we zijn meer dan trots om onze 18e verjaardag te vieren met stijgende omzetten.”
Naar aanleiding van de neergelegde jaarrekening vielen waarnemers over het opgebouwd verlies van 271 miljoen euro. Wie het bedrijf volgt, weet echter dat het voornamelijk om ‘intercompany’ schulden gaat, die de vestiging in Maasmechelen moet terugbetalen aan het investerende moederbedrijf. Zolang de aandeelhouders dus blijven geloven Maasmechelen, is er geen vuiltje aan de lucht. “En dat is zo, meer dan ooit”, bevestigt Winkels.
Zoals hij dat wel vaker heeft gedaan, geeft de manager de redenen van het opgebouwde verlies nog een keer. “In de eerste plaats zijn we ‘vals’ gestart in 2001, het jaar waarin we openden”, zegt hij. “Normaal gezien inclusief de zondagen. Iedereen weet intussen dat de toeristische erkenning meer dan 7 jaar op zich liet wachten. Een serieuze streep door onze rekening als je weet dat de zondagen tot zo’n 35% van onze weekomzet kunnen bedragen.”
Toerisme
“Ten tweede, toen we ‘landden’ op de voormalige mijnsite van Eisden, waren we letterlijk ‘in the middle of nowhere’ gelegen, met niemand om ons heen. Daar is gelukkig recentelijk verandering in gekomen, gezien de voormalige mijnsite, nu omgedoopt tot de Terhills-site, in volle ontwikkeling is. Naast het bestaande viersterrenhotel, het Elaïsa-wellnesscomplex en het kabelskipark, kijken we met z’n allen uit naar de komst van het gloednieuw Terhills Resort (dat uitgebaat zal worden door Center Parcs). Al deze projecten maken dat Maasmechelen uitgebouwd wordt tot een heuse toeristische bestemming met ook voor ons een verzekerde stijging van het bezoekersaantal als gevolg.”
Lagerfeld
“En, tot slot, mag men niet vergeten dat Maasmechelen Village deel uitmaakt van de zogenaamde Bicester Village Shopping Collectie, oftewel de groep van 11 merkendorpen van Value Retail, waarvan 9 in Europa en 2 in China. Kijk je alleen naar onze cijfers, krijg je een sterk vertekend beeld”, stelt Winkels. “Maar aangezien de moedermaatschappij ons de volle 100% ondersteunt en blijft investeren, kunnen we op 2 oren slapen. Zeker nu het ons voor de wind gaat met een vernieuwd marketing- en toerismeteam, nieuwe internationale merken (Karel Lagerfeld en Le Coq Sportif zijn net geopend), en we nog steeds de hoogste ‘yield’ (omzet/vierkante meter) draaien van eender welk shoppingcomplex in België.”
Momentum
En Winkels besluit: “Vergeet ook niet dat hier meer dan 800 mensen werkzaam zijn, wat ons – indirect – een grote werkgever aan de Maaskant maakt, die 2,5 miljoen bezoekers jaarlijks mag verwelkomen. Een aantal dat trouwens zienderogen stijgt.”
De CEO van eigenaar Value Retail, Jose Luis Duran, bevestigt dat alles: “We hebben een ‘momentum’ in Maasmechelen Village en we zorgen dat het alle middelen ter beschikking krijgt om te slagen. Als ik zie wat in de pijplijn zi,t dan gaan we snel een breakeven-punt bereiken, en zelfs winst. Het draait allemaal om wat wij Flagship Retail Services noemen. Elke dag focussen om een excellente service te bieden aan onze gasten en merken….”