Luyten (Lummen) knoopt aan met internationale orders

Wat hebben de winkels van luxe-retailers als Victoria’s Secret, Burberry, Vans of Hackett met elkaar gemeen? Op diverse locaties in Europa worden hun shops gebouwd door Luyten Interior Contractors uit Lummen. Het familiebedrijf heeft een woelige periode achter de rug, zowel qua omzet als interne organisatie. “We zijn hier sterker uitgekomen en hebben momenteel de wind in de zeilen,” aldus de ambitieuze directeur, Bert Luyten.

Hackett Amsterdam LuytenLuyten is een traditierijke interieurbouwer die in de jaren ’80 al naam en faam maakte door in heel Europa winkels in te richten voor merken als Mexx, Esprit en Inwear Matinique. De drie broers Luyten lieten in 2006 de zaak over aan vijf van hun kinderen. Op dat moment trok de conjunctuur fors aan, en Luyten groeide van 5 miljoen euro omzet naar meer dan het dubbele. “Maar dan kwam de crisis, die ook de retailmarkt flink teisterde,” zegt Bert Luyten. “Daardoor moesten we terrein prijsgeven. Gelijktijdig hebben we gesleuteld aan de eigen structuur, en zijn we van vijf neven-aandeelhouders naar drie gegaan. Een lange en moeilijke procedure, die veel energie heeft opgeslorpt. Daar zijn we nu helemaal doorheen. De herwonnen focus stuwt ons terug in de goede richting. Dat net nu de conjunctuur aantrekt, is uiteraard mooi meegenomen. We merken aan de bestellingen dat er opnieuw ruimte is om te investeren in de retail. In alle Europese grootsteden worden prachtige, nieuwe interieurconcepten neergezet.”

Luyten Interior Contractors wordt gewaardeerd door grote internationale ketens omdat zij de hele opdracht van a tot z voor hun rekening nemen. “We beginnen met de afbraak van de oude winkel en eindigen met de poetsploeg om het laatste stofje van de nieuwbouw weg te vegen,” vertelt de algemeen directeur. “Daarbij doen we heel wat taken zelf, zoals de productie van het meubilair, de plaatsing ervan en het hele projectmanagement. Voor deelopdrachten zoals het plaatsen van gipsplaten, vloeren, elektriciteit of airco, werken we zowel met vaste, Limburgse onderaannemers als met lokale specialisten.”

BERT_LUYTENLuyten was de afgelopen maanden onder meer actief in Kopenhagen, Wenen, Amsterdam, Düsseldorf, Stockholm, Parijs en München. “Maar ook prestigieuze binnenlandse klanten weten de weg naar Lummen te vinden,” aldus nog Luyten. “Zo hebben we het tweesterrenrestaurant Nuance in Duffel ingericht, de nieuwe kledingwinkel van Frank Mercken, de Balls & Glory-vestigingen van tv-kok Wim Ballieu, de Aveda-cosmeticashops of de restaurants van Ellis Gourmet Burger.” Luyten is dus duidelijk op de goede weg. “En dan moeten we eigenlijk nog beginnen met prospectie te doen…” De 35 vaste personeelsleden mogen dus weldra nog enkele extra collega’s verwachten.