Als in 2014 het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog wordt herdacht, zullen de duizenden bezoekers van de gedenkplaatsen in Ieper en elders, in hun taal de audiovisuele achtergrondverhalen ter plaatse kunnen downloaden op hun smartphones of laptops. United Stories of WW I is één van de grote projecten die de innovatieve Lummense onderneming Navitell in het verschiet heeft. Het bedrijf maakt software-formats waarmee filmpjes en geluidsfragmenten met info over toeristische trekpleisters, schilderijen in musea of historische gebouwen mobiel kunnen afgespeeld worden. Ondanks de positieve reacties van de gebruikers, werd voor 2009 een verlies van zowat 300.000 euro opgetekend.
“We hebben de afgelopen maanden dan ook erg veel geïnvesteerd in nieuwe ontwikkelingen,” zegt CEO Isabelle Maenhoudt. “De technische evolutie is razendsnel. Daarenboven moeten we nog vele mensen gewoon maken aan de mogelijkheden. En uiteraard speelt ook de crisis ons parten.” Desondanks blijft Navitell kiezen voor investeringen in kwaliteit en het verhogen van rendement op langere termijn. “Onze ambitie blijft de doorbraak op de internationale markt,” aldus nog Isabelle Maenhoudt. “Iedereen die onze producten ziet, is heel enthousiast. Als we enkele grote opdrachten kunnen binnenhalen, en dat verwachten we tegen eind dit jaar, moeten we erin slagen om tegen eind 2011 break-even te draaien.”
Navitell mocht begin vorig jaar nog een investering van 2 miljoen verwelkomen van de Federale Participatie en Investerings Maatschappij.