De Luikse luchthaven heeft een vrachtrecord geboekt. De grote concurrent van Maastricht-Aachen Airport (MAA) boekte een toename van 33% vracht naar 640.000 ton. Wel daalde het aantal reizigers.
“Investering van 20 miljoen euro dit jaar”De Luikse luchthaven heeft met name bij het vrachtvervoer een grote voorsprong op MAA. Maastricht komt met 90.000 ton op 15% van de Luikse vracht. Bij de passagiersaantallen is er veel minder verschil. Maastricht groeide tot 260.000 passagiers, de Belgen zit daar 10% boven.
HIERONDER HET PERSBERICHT VAN DE LUIKSE LUCHTHAVEN
LUIK – In 2010 verwerkte LIEGE AIRPORT 639.434 ton vracht. Dat is een toename met 32,6% in vergelijking met 2009 (482.121 ton). Die uitzonderlijke groei laat het vorige recordjaar 2008 (518.504 ton) ver achter zich. LIEGE AIRPORT verstevigt hiermee haar plaats van 1ste vrachtluchthaven van België en haar 8ste plaats in Europa. Het aantal vliegtuigbewegingen nam toe met 4,3%, van 46.523 bewegingen in 2009 tot 48.511 bewegingen in 2010.
Het reizigersverkeer daalde echter tot 299.043 vervoerde passagiers in 2010, tegen 356.782 in 2009; een vermindering van 16%. Het feit dat Thomas Cook veel vluchten annuleerde en problemen met verkeersrechten van Belle Air waren de voornaamste oorzaken van die daling.
Voor 2011 biedt het reizigersverkeer betere vooruitzichten aangezien Thomas Cook besloot zijn vluchten vanuit Luik opnieuw uit te breiden, Belle Air 3 in plaats van 2 keer per week vanuit Luik op Pristina zal vliegen en Jet Air het aantal vluchten naar Tel Aviv zal opdrijven van 3 retourvluchten per week in plaats van 2 in 2010. Er zullen trouwens verscheidene voorzieningen worden ingericht in de terminal zoals extra vertrekhal, balies, bagagescanner.
Steeds meer dieren en verse producten
Een van de opvallende evoluties op LIEGE AIRPORT is de toename van het vervoer van levende dieren en van verse producten. In 2010 verzette de luchthaven van Luik bijvoorbeeld 1.237 paarden, 2.758 ton vis, 983 ton kreeft… Dierenartsen voeren 24 uur op 24 controles uit in een hoogwaardige infrastructuur, waardoor de klanten een doelmatige, snelle en flexibele service krijgen.
Vooruitzichten
De vooruitzichten voor 2011 zijn zeer bemoedigend dankzij de uitbreiding van kantoor- en opslagplaatsinfrastructuur waarmee een investering van 20 miljoen euro gemoeid is en de uitbreiding van de capaciteit van TNT in met name China. Een andere troef is de verlenging van de start- en landingsbaan tot 3.700 meter in september 2010 en de daaruit voortvloeiende de belangstelling van verscheidene luchtvaartmaatschappijen…
LIEGE AIRPORT zal dus ook in 2011 haar succesvol ontwikkeling continueren en zodoende wezenlijk bijdragen aan de economisch ontwikkeling van de totale Euregio.
Bron: wijlimburg.nl. Overgenomen met toestemming.