Luco_Team_2018_v02

Luco plukt vruchten van nieuwe strategie

Een jaar nadat Raf Jansen van Luco het roer van zijn onderneming omgooide, zijn de eerste resultaten al zichtbaar. “Door over te schakelen naar een totaalaanbod, is de omzet met 35 procent verhoogd”, zegt hij. Als gevolg daarvan wil het bedrijf in veiligheid en ‘smart building’-technieken nog heel wat extra mensen aanwerven.

Luco was vele jaren in de regio gekend als installateur van alarmsystemen. Door digitale evoluties kwamen daar producten en diensten bij als camerabewaking en domotica. “Dit alles hebben we omgevormd tot een totaalconcept, waarin we zowel de voorbereidende bouwwerken, plaatsing van de toestellen als het onderhoud geïntegreerd aanbieden”, zegt Raf Jansen. “We noemen ons sinds een jaar ‘digitale architecten van technieken’, waar beveiliging en ‘smart building’-oplossingen inzitten, zoals de sturing van muziek, verlichting, enzovoort.” Luco innoveerde tevens in de afterservice: “We hebben een levenslange garantie in het leven geroepen, waarbij de klanten voor een vast bedrag per maand, onbezorgd op ons kunnen rekenen. Gaat er iets stuk of moeten de batterijen vervangen worden, dan schieten we in actie. Een schot in de roos, want 90% van onze klanten is op het aanbod van deze formule ingegaan.”

De koerswijziging heeft Luco dus geen windeieren gelegd. “In dat ene jaar zien we de omzet met 35% toenemen”, rekent Raf Jansen uit. “Een onverhoopt succes. Het bewijst dat we de juiste keuze hebben gemaakt om ons businessmodel in vraag te stellen en bij te sturen.”

B2C bespaart

Luco gaat overigens door met nieuwe diensten te ontwikkelen. “We hebben voor particuliere bouwers en verbouwers een zelfbouwpakket samengesteld, waarbij ze zelf kunnen instaan voor kap- en slijpwerken, kabels leggen, enzovoort. Wij komen dan gewoon de installatie verzorgen en de programmatie doen. Zo kan de bouwheer met een beperkt budget toch een heel goed systeem plaatsen, in plaats van zich te moeten wenden tot een inferieure, goedkopere oplossing.”

Door de groei wist Luco al 4 extra mensen aan te werven. “Dat aantal zullen we het komende jaar nog verdubbelen als de groei zich in dezelfde lijn doorzet”, besluit Raf Jansen.