Donderdag hebben een aantal poetsvrouwen gestaakt omdat ze een loonsverhoging willen. “Begrijpelijk”, vindt Luc Jeurissen van Trixxo, één van de marktleiders in ons land. “De eisen zijn niet overdreven. Alleen kunnen wij dat als bedrijf onmogelijk betalen. De oplossing zal dus van elders moeten komen.”
Als één van de grootste dienstenchequebedrijven in België, heeft Trixxo begrip voor de vraag om opslag van de poetshulpen. Volgens eigenaar Luc Jeurissen klopt het dat het werk dat de poetshulpen uitvoeren, zwaar is. “Zij verdienen inderdaad respect voor hun zware job. Daarom betalen we nu ook al meer dan de wettelijk voorgeschreven minima. Voor onze bijna 7.000 poetshulpen levert dit extra koopkracht op. Iemand die fulltime in dienst is, kan op die manier 1017 euro per jaar extra uitgeven. Dit gebeurt in de vorm van maaltijdcheques. Wij zijn nu al de beste betaler in de sector, maar daarmee zitten wel we op de grens van het mogelijke om ons bedrijf gezond te houden.”
De eis van 1,1% opslag vindt Jeurissen niet eens overdreven. “De enige vraag is wie dit zal betalen”, zegt hij. “Voor ons als werkgever is dit niet haalbaar. We hebben berekend dat een opslag van 1,1% voor iemand die 30 uur werkt per week, maandelijks netto 5 euro extra oplevert. Maar voor ons is dat een extra kost van meer dan 15 euro. De oplossing moet dus elders gezocht worden.”
De vakbonden zeggen dat de dienstenchequebedrijven nochtans geld genoeg hebben. “Ze beweren dat wij ons grote winsten uitkeren. Welnu, dit geldt zeker niet voor Trixxo. Sinds de oprichting werd er nooit een dividend uitgekeerd. Iedere verdiende euro is geïnvesteerd in de groei en verdere professionalisering van het bedrijf in al zijn facetten. Dat heeft bij ons de prioriteit.”