De lijst met knelpuntberoepen neemt verder toe. Werkgevers moeten dus steeds creatiever worden om de juiste mensen te lokken. Trixxo Jobs, het uitzendbureau van Luc Jeurissen, haalt bijvoorbeeld een opmerkelijke actie uit de kast. Wie 120 dagen werkt via het burea komt in aanmerking om een weekendje te gaan scheuren met de Maserati van de baas.
De VDAB heeft zopas nog aangegeven dat het vinden van mensen voor bepaalde beroepen nog problematischer wordt. In tal van sectoren weten werkgevers niet van welk hout pijlen maken. Ze moeten straf uit de hoek komen om arbeidskrachten aan zich te binden en nieuwe binnen te halen. De ene is daar al creatiever in als de andere. Bij Trixxo Jobs halen ze een beproefde incentive van stal. Trouwe uitzendkrachten krijgen er de kans om enkele dagen met de Maserati van de baas te gaan scheuren. In 2018 had die formule al op veel bijval mogen rekenen.
“We zien dat deze aanpak duidelijk aanslaat bij profielen uit knelpuntberoepen in domeinen als horeca, callcentermedewerkers en de bouw”, zegt CEO Frank Vliegen. “Het is precies dankzij de focus op knelpuntberoepen dat we als jong bedrijf zo snel gegroeid zijn. Via aparte niches in onze organisatie zijn onze consulenten gespecialiseerd in het werven van deze profielen. We organiseren bijvoorbeeld opleidingen in horeca en sales om potentiële kandidaten gratis te herscholen of bij te scholen. We nemen hier onze verantwoordelijkheid op. Leuke acties, zoals met de Maserati, dragen daar een steentje toe bij.”