De toeristische belevingssite Terhills in Dilsen-Stokkem en Maasmechelen telt heel wat trekpleisters zoals Terhills Resort, Terhills Hotel, Terhills Cablepark, Elaisa Wellness en de hoofdtoegangspoort tot het Nationaal Park, samen goed voor ca. 1 miljoen bezoekers en verblijfsgasten per jaar. En dat is nog exclusief de jaarlijkse 2,5 miljoen bezoekers van het nabijgelegen Maasmechelen Village.
Om het al die toeristen en gasten zo comfortabel mogelijk te maken om de uitgestrekte site te bezoeken, besloot LRM om in te zetten op zelfrijdende shuttles. Elke shuttle biedt plaats aan 12 passagiers en is rolstoeltoegankelijk. Momenteel zijn er 2 van die zelfrijdende shuttles die over een traject van 4,5 km lang alle trekpleisters op de site verbinden. De shuttles rijden 8 uur per dag en de wachttijd aan de 5 verschillende haltes bedraagt maximum 10 minuten.
Stewardless & safety first
Tim De Ceunynck, Projectmanager Mobiliteit bij LRM: “Met veel trots kunnen we stellen dat onze shuttles vanaf nu volledig autonoom én zonder menselijke veiligheidssteward aan boord de bezoekers kunnen vervoeren. Een unicum in België en ook op Europees vlak een grote zeldzaamheid!”
Aan de lancering van de volledig autonome shuttles ging een diepgaande veiligheidsstudie vooraf. Tim De Ceunynck: “Op het vlak van veiligheid ligt de lat ontzettend hoog. Onze onbemande shuttles moeten minstens even veilig zijn als voertuigen met een menselijke chauffeur. Daarom stelden we een onafhankelijk veiligheidsexpertteam aan dat zowel de technologie en de processen volledig uitspitte als de omgeving waar de shuttles ingezet worden. Het feit dat het expertenteam nu het licht op groen zet om over te gaan tot stewardless rijden, dat is een ongelooflijke en cruciale innovatiemijlpaal in België.”
Tom Vanham, Algemeen Directeur LRM, voegt toe: “Met dit innovatieve langetermijnproject koesteren we twee belangrijke ambities: Ten eerste trekken we resoluut de kaart van een volledig autonoom vervoerssysteem dat qua beleving, ervaring en service superieur is. Ten tweede fungeren we met dit project als living lab voor alles wat te maken heeft met autonoom vervoer. Terhills is privaat terrein, wat academici en bedrijven een zee van mogelijkheden geeft om data te verzamelen en innovatieve technologieën te testen in een veilige, gecontroleerde omgeving.”
Het mobiliteitsproject kost 4 miljoen euro voor een periode van 10 jaar, waarvan 789.799 euro wordt aangebracht door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Vlaamse ministers Lydia Peeters en Jo Brouns investeren samen 836.811 euro in het project. De rest wordt geïnvesteerd door de Limburgse Investeringsmaatschappij LRM.