platform talentscan

Losse werkuren en reizen: dat willen jonge werknemers

Jonge professionals willen géén vaste werkuren, prefereren jobs bij KMO's, en kiezen liefst voor werk in een internationale context. Dat zijn enkele bevindingen van myCareerCompanion, een online carrièreplatform dat vorig jaar werd opgestart door geboren en getogen Limburger Raf Cuyvers.

Na een lange carrière bij diverse internationale bedrijven, waagde Raf Cuyvers vorig jaar de stap naar het zelfstandig ondernemerschap. Hij richtte het platform myCareerCompanion op, met als doel om werkzoekenden en bedrijven beter te kunnen matchen. Met zijn toepassing kunnen werkgevers tevens de carrièrebehoeften van hun bestaande medewerkers achterhalen, en op basis daarvan initiatieven nemen om hen langer aan boord te houden.

Cultuur moet passen
Op een jaar tijd hebben zich al 3.800 jonge talenten (met maximaal 5 jaar werkervaring) gemeld op het platform. Ze hebben er duidelijk aangegeven wat hun carrièrewensen zijn. Raf Cuyvers heeft de voornaamste conclusies al even gebundeld. “De hoogte van het loon primeert al lang niet meer. Jonge talenten willen meer dan ooit jobs die hen gelukkig kunnen maken”, zegt hij. “Hun carrière in eigen handen nemen met zelfontwikkeling, upskilling en doorgroeimogelijkheden, en dan liefst in een bedrijfscultuur die bij hen past. Bovendien willen zij een juiste werk-privébalans.”

Naar de tandarts
Vertaald in cijfers wil 2 op de 3 jongeren weg van vaste werkuren en schema’s. Werk en privé moeten in elkaar overlopen. Ammper 6,5 % is nog op zoek naar stabiele werkuren. 2 op de 3 jongeren wil geen verlof nemen om op een doordeweekse donderdag naar de tandarts te gaan. Tegelijk vinden ze het geen probleem om hun laptop opnieuw op te starten om 20 uur ‘s avonds. “Er is dus een grote drang om privé en werk in elkaar te laten vloeien, en dit onder een geef-en-neem-vlag”, weet Cuyvers.

Jobcrafting
Een tweede vaststelling is dat scale-ups en kmo’s populairder worden als werkgevers. “Jongeren hebben duidelijk nood aan omgevingen waar ze voelbare impact hebben. 6 op 10 geeft aan te opteren voor kleinere en vrije organisaties, waar processen en regels niet domineren, maar waar er ruimte is voor eigen input. De nood aan variatie en uitdaging is hier niet vreemd aan. Ze wensen niet in een vakje met een duidelijk afgelijnd takenpakket te worden gestoken. Jobcrafting (waarbij de jobinhoud is aangepast aan de kennis, vaardigheden, talenten, interesses en behoeftes van de medewerker) is het antwoord voor ‘future ready’ organisaties.”

En wij zijn weg…

Cuyvers merkt tevens dat 93% van de jongeren bereid is om te reizen voor de job. Dit zowel in mindere mate (10 tot 25% van de tijd) als in meerdere mate (50% van de tijd). Dit lijkt in eerste instantie een contradictie, aangezien thuiswerk en de beperkte reistijd van en naar het werk, ook duidelijke wensen zijn. “De openheid om te werken met andere culturen, het gebruik van verschillende talen en de wil om bij te leren, spelen hier ongetwijfeld een grote rol”, stelt Raf Cuyvers. “Organisaties die in staat zijn om over de grenzen heen te denken en werken, hebben een belangrijke troef om uit te spelen. Hoe internationaler de rol, hoe meer gegadigden.”

De Limburgse ondernemer wil nu zijn platform maximaal inzetten om de doelstellingen te verwezenlijken, met name jonge werknemers en hun specifieke behoeften matchen met het concrete jobaanbod van de werkgevers. “Met de Talent Tap van ons platform kunnen werkgevers proactief een continue toestroom van potentiële werknemers ontdekken. Als een kandidaat via de algoritmes gematched wordt voor een functie bij een bedrijf, doen we een pre-screening bij die kandidaat. Bij interesse kan de werkgever overgaan tot een intakegesprek. Opmerkelijk is dat 72% van onze geregistreerden nu al openstaat om benaderd te worden voor een leuke job, wat de kans op een ideale match sterk vergroot.”

Tegelijk kunnen bedrijven ook hun huidige medewerkers de Talent Scan op het platform laten uitvoeren, zodat er een duidelijk beeld ontstaat over hun carrièreplannen en -drivers. “Als je een talent zowel op vlak van jobinhoud als bedrijfscultuur overtuigt en hij al zijn sterktes bij jou kan inzetten, zal hij langer blijven. Zo rendeert ieders talent maximaal en hou je de uitstroom binnen de perken”, besluit Raf Cuyvers.