“Welke droom wil je nog verwezenlijken alvorens je mag genieten van je welverdiend pensioen?” Toen die vraag gesteld werd aan Marc Bienstman, moest hij niet lang twijfelen. Na een succesvolle carrière als eigenaar van metaalverwerkingsbedrijf B&L, was hij toe aan een nieuwe uitdaging. “Ik wil een innovatief product ontwikkelen, van nul starten met het vinden van een gat in de markt, daar vervolgens slimme oplossingen voor bedenken en die daarna succesvol in de markt zetten.” Ambitieus, maar bon…
Zo gezegd, zo gedaan. De kiem van wat enkele maanden later Easy2Drop zou worden, was geplant. Het idee was simpel: de ontwikkeling van een slimme oplossing die bedrijven aan hun deur kunnen zetten. Een idee dat gek genoeg, gezien de vanzelfsprekendheid van pakjesautomaten in de privésfeer, nog niet bestond. “Inmiddels hebben we al voor 3 sectoren producten ontwikkeld, met name bedrijven, retail en garagehouders”, vertelt de ondernemer.
“Waarom een bedrijf zo’n automaat voor zijn deur zou zetten? “Daarvoor zijn vier redenen, die we beschouwen als de vier pijlers waarop Easy2Drop steunt: veiligheid, kostenbesparing, tijdsbesparing en vooral beschikbaarheid. Veiligheid spreekt voor zichzelf: als bedrijf laat je vaak duur materiaal leveren. Je wil uiteraard dat dat materiaal veilig achter slot en grendel zit. De volgende twee gaan hand in hand. Bedrijven die pakjes ontvangen, verliezen tijd en geld doordat werknemers gestoord worden in hun dagdagelijkse activiteiten om ze in ontvangst te nemen. Een onnodige kost dankzij ons product. Ten slotte: beschikbaarheid. We bieden de leveranciers of klanten de mogelijkheid om 24/7 hun producten te komen leveren of af te halen.”
De slimme pakjesautomaten zijn via een platform online te beheren. “Je kunt in een afgeschermde zone van het portaal bijvoorbeeld inlogcodes maken en verzenden, zodat je zelf bepaalt wie en wanneer toegang heeft”, stelt Bienstman. “Of met een geautomatiseerde e-mail wordt het geleverde of verzonden item opgevolgd.”
De eerste prototypes zijn inmiddels geïnstalleerd. “Daarvoor sprak ik simpelweg bedrijven uit de buurt aan. Zij reageerden erg enthousiast op ons product en zijn de automaat momenteel aan het testen. Op basis van hun feedback schaven we bij, waarna ons product klaar is om te scalen.”
“Het voelt goed om nog eens met een rasechte start-up aan de slag te kunnen,” glundert Marc. “Momenteel verkopen we rechtstreeks aan bedrijven, maar we zijn ook op zoek naar verdelers die onze pakjesautomaten op grote schaal kunnen aanbieden. Onze ambitie? Europa. De sterk stijgende vraag naar beschikbaarheid en veiligheid bij bedrijven moet dat toelaten,” besluit de Lommelse ondernemer.