Port of Lommel is de naam van de haven die zal worden gecreëerd aan het Lommelse Kristalpark. De baggerwerken die dinsdag zijn gestart aan het Kanaal naar Beverlo (een aftakking van het Kanaal Bocholt-Herentals) moeten ervoor zorgen dat de bedrijven in Noord-Limburg straks vlotter en duurzamer kunnen overschakelen op binnenvaart. De verbinding zal geschikt zijn voor schepen tot 55 meter lengte, 6,6 meter breedte en een laadvermogen tot 650 ton.
De mogelijkheden voor transport via het water vormen een aanvulling op de andere infrastructuurprojecten die Lommel en omstreken beter bereikbaar moeten maken. Er zal bijvoorbeeld ook een nieuwe spoorverbinding met station worden aangelegd, en de Noord-Zuidverbinding zal ook voor het wegtransport voor de nodige ontsluiting zorgen.
Samen met BCTN, dat de kaai zal exploiteren, zorgt de Vlaamse Waterweg voor een economische meerwaarde voor Noord-Limburg. “Het is een mijlpaal in de ontwikkeling van het Kristalpark als economische hub en het onderstreept de kracht van samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en andere stakeholders”, zegt Dominique Van Hecke, algemeen directeur van De Vlaamse Waterweg. “Door de directe verbinding wordt het Kristalpark aantrekkelijker voor bedrijven die inzetten op duurzaam transport. Het noordelijke deel van de kade, dat later zal worden ontwikkeld, biedt extra mogelijkheden voor het vervoer van bulkgoederen.
De eerste containerschepen worden in de lente van 2025 verwacht. “We zijn intussen in orde met alle vergunningen om containers te verschepen. Ook de infrastructuur op de loskade staat op punt”, besluit David Huybrechts. “Na de baggerwerken kunnen de boten veilig aanmeren. In de lente hopen we het anker hier te kunnen uitgooien.”