Group-GTS heeft alvast een uitstekend jaar achter de rug. “In 2022 zag onze vierde businessunit Solutions & Sustainability het levenslicht”, vertelt Ben Geybels. “Daar ligt de focus op multimodale oplossingen en op een slimme manier om lege kilometers te beperken. We hebben vorig jaar ook werk gemaakt van meer datagedreven beslissingen, waarbij we dus minder acteren op buikgevoel. Dat principe konden we op korte termijn goed inbedden in de organisatie, zonder daarbij in te boeten op de snelheid van reactie, noch op het ondernemerschap.”
Roel Smets vult aan: “2022 was het eerste volledige jaar na de pandemie. Ondanks de nasleep daarvan, werd het voor ons een jaar van groei, zowel in het klassieke transport, het containervervoer als in de puur logistieke activiteiten. Daarnaast deden we ook enkele mooie aanwervingen van sterke profielen.”
“Waar ik ook trots op ben”, aldus nog Ben, “is dat we onze bestaande klanten op moeilijke momenten capaciteitsgaranties en zelfs de nodige uitbreiding hiervan hebben kunnen geven. We lanceerden een Customer Engagement Model en deden hiervan verschillende succesvolle trials bij klanten die we nu willen uitrollen naar ons verdere klantenbestand. En uiteraard mogen we het behalen van de GDP-certificatie niet vergeten, een absolute meerwaarde voor de toekomst.”
Nieuw hoofdkantoor
Het nieuwe jaar kondigt zich veelbelovend aan voor Group-GTS. “De verhuis in maart naar het nieuwe pop-up hoofdkantoor in Geel is een positieve noot”, vertelt de COO. “De centralisatie van onze diensten maakt dat we onze klanten beter kunnen helpen en onze interne communicatielijnen sneller worden. Verder zetten we ook onverminderd in op digitalisering en procesoptimalisaties.”
Toch zijn er ook uitdagingen die liggen te wachten. “We moeten inderdaad ook de moeilijke zaken durven benoemen”, vindt Ben Geybels. “Er is een aanzienlijke prijsstijging en schaarste qua trucks, waardoor toeleveringen in het gedrang komen. Hierdoor kunnen we jammer genoeg nog niet elke chauffeur met nieuw materiaal belonen. Een werkpunt. Tel hierbij de stijgende loonkosten, wat maakt dat we elke dag het beste van onszelf moeten geven om competitief en rendabel te blijven.”
Er staan de komende maanden nog een aantal nieuwigheden op de agenda. “In 2023 houden we onze vijfde businessunit boven de doopvont: Cold Chain. Een strategische keuze om ons te gaan richten op reefer-transport en koelwagens. We haalden op dit vlak al de nodige externe kennis in huis en zullen zo ook high value-transporten, de farma en de voedingssector beter kunnen ondersteunen. Daarnaast zetten we een Europees projectteam op poten om die aanpak te stroomlijnen en te implementeren doorheen onze Europese organisatie.”
Acquisities
De Looise groep wil niet alleen organisch groeien. “We zijn inderdaad bezig met enkele acquisities in binnen- en buitenland, waarbij Hamburg een stevigere positie zal innemen in ons totaalaanbod”, verklapt de CEO. “Zo kan Group-GTS de verschillende Europese zeehavens connecteren met het hinterland. We kiezen hier voor een gezonde mix van eigen medewerkers, lokale agenten en nationale en internationale transportfirma’s.”
Terug naar Limburg
Terwijl het hoofdkantoor tijdelijk naar Geel trekt, wordt er koortsachtig verdergewerkt om het eigen terrein van 14 hectare in Beringen-Tessenderlo een definitieve invulling te geven. “We hebben er een terrein van 14 hectare in eigendom, met talrijke logistieke, watergebonden ontwikkelingsmogelijkheden”, weet Ben. “Momenteel lopen er volop gesprekken met verschillende partners om dit verder te realiseren. De bedoeling is om hier onze eigen centrale hub te maken, aangevuld met andere ondernemingen die hier brood in zien. Wat we ook beslissen, het is steeds met de voeten stevig op de grond. We denken in de loop van 2023 het concept te finaliseren, en de juiste partners mee aan boord te hebben.”
En ook in Antwerpen is Group-GTS in volle ontwikkeling. “In Kallo, op de linkeroever van de Antwerpse haven beschikken we over 10 hectare logistieke zone om nog meer tailormade oplossingen te bieden aan onze klanten”, legt Roel Smets uit. “We moeten blijven focussen op nieuwe oplossingen, procesoptimalisaties en deze consequent realiseren.”
“Nadruk op doen, niet op praten”
Ondanks de enorme omvang, is en blijft Group-GTS een 100% familiebedrijf. Ben Geybels wil dat ook zo houden: “Onder meer door onze korte beslissingslijnen te behouden. En door onze mensen aan te sporen om initiatief en ownership te nemen, en te benadrukken dat fouten maken mag, want daaruit leer je. Dit jaar vieren we 40 jaar Group-GTS, en na al die tijd ligt de nadruk nog steeds op doen, niet op praten. We behouden onze eenvoud en zetten complexiteit om in concrete realisaties. Elke medewerker is een ambassadeur en draagt onze waarden uit.”
De twee managers gaan 200% voor de vooropgestelde doelstellingen. Een rol die hen helemaal om het lijf is geschreven. “We staan beiden in functie van de onderneming”, aldus Ben. “We denken mee met onze mensen en willen ook aan een volgende generatie minstens evenveel of zelfs meer kansen bieden. Net zoals je dat privé ook met je kinderen wilt doen. Continu richting geven is onze taak en daarover open communiceren naar onze mensen toe.”
De eigenaar-ondernemer stelt dus continuïteit voorop. “Kijk, als kind van een ondernemersfamilie blijf ik ambitieus naar de toekomst toe. Belangrijk is echter dat we gezond, gefaseerd en duurzaam groeien. Continuïteit staat op één. Het is onze gezamenlijk taak om de firma in ‘topconditie’ aan een volgende generatie over te dragen, net zoals mijn ouders ze destijds aan mij hebben toevertrouwd. Niet de cijfers primeren, maar de manier waarop. Onze klanten moeten kunnen blijven rekenen op ons als betrouwbare partner, zij staan steeds centraal in alles wat we ondernemen. Bovendien is het onze taak om onze medewerkers dagelijks een professionele structuur aan te bieden waarin we functioneren in een optimale sfeer. En dat lukt ons goed ook. Zonder hen zouden we vandaag niet staan waar we nu staan. En daarmee zijn we ineens goed gewapend voor de beloftevolle toekomst.”