label limburgse wijnen

Limburgse wijn op de kaart zet Limburgse wijn op de kaart

Restaurants die Limburgse wijnen serveren, worden voortaan bedacht met een uniek label. Het moet liefhebbers van streekproducten overtuigen om in deze etablissementen te reserveren voor een authentieke smaakbeleving. De horecazaken én de wijnproducenten zijn heel enthousiast dat Voka Limburg en Visit Limburg voor dit initiatief de handen in elkaar slaan.

Het logo wordt als sticker en stempel ter beschikking gesteld aan horecaondernemers. “Het is niet alleen een symbool van lokale trots, maar ook een manier om gasten attent te maken op het kwaliteitsvolle aanbod aan streekwijnen”, aldus Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Visit Limburg. “We willen mensen aanmoedigen om te genieten van de unieke smaken die onze regio te bieden heeft.”

Het wijnlabel zet de sterktes van lokaal ondernemerschap in de verf en ondersteunt tegelijk de groeiende sector van de Belgisch-Limburgse wijnbouw. “En dat is belangrijk, want deze sector zorgt immers -naast een landbouwinvulling- ook voor een extra gastronomische en toeristische beleving”, weet Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka Limburg. “Dit initiatief benadrukt de waarde van samenwerking tussen wijnproducenten én de afzetmarkt in de horeca. Door deze economische kruisbestuiving wordt professionalisering en groei in de sector in de hand gewerkt.”

Sterrenrestaurant Innesto in Zonhoven is één van de eerste ambassadeurs van de Limburgse wijnen. Chef Koen Verjans: “Wij zijn verheugd om deel uit te maken van dit initiatief en hiermee onze steun te betuigen aan de lokale wijnindustrie. Het past perfect bij onze filosofie van het promoten van lokale producten en smaken. En Limburgse wijn moet bovendien niet onderdoen voor andere wijnen. We mogen er gerust wat chauvinistischer over zijn.”