Dirk Bron, de nieuwe eigenaar van Blokker in België, eist van de verhuurders zes maanden gratis huur. “Je werkt mee of je werkt niet mee. Zo niet, dan zie je vanzelf wat er gebeurt”, zei hij. Maar zijn dreigement lijkt in Limburg weinig indruk te maken. “Ik ga hem geen cadeau van 40.000 euro geven”, zegt Truienaar Michel Neven, die een pand aan Blokker verhuurt.
Vorige week nam Dutch Retail Group de 123 Belgische filialen van de noodlijdende winkelketen Blokker over. Eigenaar Dirk Bron wil die winkels weldra omvormen naar discounters onder de naam Mega World, en zo de concurrentie aangaan met Action. Maar dat kan hij naar eigen zeggen niet alleen.
Daarom kreeg maandag iedereen die een winkelpand aan Blokker verhuurt, een brief in de bus. Daarin stelt hij eerst zichzelf voor en licht hij zijn plannen toe. “Ondernemen doe je niet alleen”, zegt Bron. Dus vraagt hij de verhuurders om een bijdrage: zes maanden gratis huur. “Ik vraag dat omdat de winkels, met het oog op de transformatie naar Mega World, een tijdje dicht moeten. Die brengen dus niets op, maar ik moet wel personeel en huur betalen.” Verderop in de brief benadrukt de nieuwe eigenaar dat hij niemand kan dwingen. “Maar bij gebrek aan antwoord binnen de drie weken ga ik ervan uit dat u definitief instemt”, besluit hij.
Het dreigement lijkt in Limburg, waar nog zeventien filialen van Blokker gevestigd zijn, alvast weinig indruk te maken. Michel Neven, die een pand in Sint-Truiden aan de winkelketen verhuurt, denkt er niet aan om op het voorstel in te gaan. “Blokker betaalt 6.613 euro per maand, ik ga hem geen cadeau geven van bijna 40.000 euro”, zegt Neven. “Ik ben er zeker van dat ik nog geïnteresseerden zal vinden als Blokker vertrekt, al wordt het moeilijker en moeilijker. Maar de echte bedoeling van Bron is volgens mij om van een aantal slecht gelegen locaties af te geraken. En op deze manier kan hij de schuld in de schoenen van de verhuurders schuiven.”
Ook Jan De Nys, CEO van Retail Estates, ontving een bedelbrief van Bron. “Op een brief die eindigt met de mededeling dat we toezeggen als we niet binnen de drie weken reageren, gaan we niet in”, klinkt het resoluut. “Toch zijn wij allesbehalve blind voor de bekommernissen van winkeluitbaters en zijn we graag bereid om naar zijn toekomstplannen te luisteren.”