Cold 2 Gold is de naam van een project dat Sport Vlaanderen in het leven heeft geroepen om onze Olympische atleten van de beste koelende kledij en koeltechnieken te voorzien. De aanbesteding werd binnengehaald door Flanders Bike Valley in Beringen, dat diverse lokale bedrijven hierbij wist te betrekken. Zo levert Bioracer gekoelde truitjes, zoals de ijsvesten en de intercoolertops. Maar ook Naqi uit Halen is in Tokio aanwezig om onze atleten een handje te helpen in het weerstaan van de hitte en luchtvochtigheid.
“Onze cooling spray zorgt in de extreme klimatologische omstandigheden voor een sterk verkoelend effect op de huid”, zegt Edgard Geyskens, CEO van Naqi. “Maar ook als het product op de kledij wordt aangebracht, doet zich een langdurig koude-effect voor. Dit geeft het gevoel dat de inspanning gemakkelijker gaat. Een onmiskenbaar voordeel in wedstrijden waarin een medaille vaak afhangt van details.”
Naqi wil het product commercialiseren naar een breed publiek. “We zijn er vrij zeker van dat de particuliere klant, sportclubs en sporters er ook interesse voor hebben”, aldus nog Geyskens. “We zijn hiermee niet aan ons proefstuk toe. Deze Olympische spray is de meest recente innovatie van ons R&D-team, dat al zo’n 35 jaar revolutionaire huidverzorgingsproducten ontwikkelt, zowel voor professionele autosporters en wielrenners, als voor allerhande kinesitherapeutische behandelingen. Tot op vandaag gaat meer dan 30 procent van de totale uitgaven – inclusief personeelskosten voor de ongeveer 15 medewerkers – naar R&D. We komen dus weldra vast en zeker met meer nieuwigheden.”
Trouwens: Naqi was eerder dit jaar nog in het nieuws met de uitvinding van een innovatieve gel om sneller te recupereren van stramme spieren. Een product waar wielrenners Mathieu Van der Poel en Brent Luyckx mee in investeren.