Bocholtenaar Wim Dillen (45) was als voormalig vrachtwagenchauffeur op zoek naar een oplossing om de werklast te verminderen bij het oprollen van de spanriemen. “Een gemiddelde vracht in de bouw met open transport telt zo’n vijftien tot twintig riemen”, vertelt Wim. “Als je drie tot vier keer per dag zo’n rit doet en je moet de banden handmatig oprollen, dan ben je heel wat tijd kwijt. Bovendien zorgt het voor last aan de polsen, ellebogen en schouders.”
“Ik heb lang nagedacht over een manier om dat makkelijker te maken”, zegt Wim. “Het resultaat is dus de E-Rewinder. Tot nu toe waren er alleen systemen met een molentje op de markt om de riemen handmatig op te rollen of een alternatief waarvoor je een boormachine nodig had. Ik vind het heel vreemd dat nog niemand op een soortgelijk idee gekomen is.”
Nederlandse interesse
Om het verhaal technisch vorm te geven, riep Dillen de hulp van Gruitrodenaar Hendrik Dierkx (44) in. Samen kwamen de twee tot een toestel van zo’n 30 centimeter lang dat voorzien is van een zware magneet. “Met de magneet kan je de E-Rewinder aan je truck bevestigen en heb je de handen vrij”, legt Hendrik uit. “Je schuift de riem vervolgens in de opening aan het molentje en tien seconden later is de riem opgerold. Zowel links- als rechtshandigen kunnen het gebruiken. Je kan het toestel opladen via een autolader of het stopcontact. Een metertje geeft aan hoe vol de accu nog is.”
Het voorbije weekend presenteerden Dierkx en Dillen hun creatie aan het grote publiek op het Truckstar Festival in het Nederlandse Assen. De eerste reacties zijn volgens de mannen alvast positief. “Het was de hele dag lang enorm druk aan onze stand”, klinkt het. “Twee Nederlandse bedrijven toonden al interesse om het te distribueren, net als een Spaans bedrijf. Vanaf nu gaan we produceren en hopen we dat het systeem aan bekendheid zal winnen. Hoeveel een E-Rewinder zal kosten? 120 euro, exclusief btw.”