Het Zweedse Göteborg de plek waar je moet zijn. “De stad werd voor de zesde keer op rij bekroond tot de meest duurzame bestemming ter wereld door de Global Destination Sustainability Movement”, zo begint Bart Lodewyckx zijn betoog. “Ze willen bijvoorbeeld in 2030 volledig fossielvrij zijn. Inmiddels rijdt 97 procent van het openbaar vervoer al op hernieuwbare energie en is 95 procent van de hotels gecertificeerd groen. Dat laatste is er gekomen dankzij de samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven via het Global Climate Partnership (GCP), een langetermijnsamenwerking tussen het stadsbestuur en de ondernemers in Göteborg om de klimaatimpact van het ondernemerschap te beperken.”
Nog enkele voorbeelden daarvan? “Tijdens het Göteborg Culture Festival dragen alle officials tweedehandskleding om de meer dan 750.000 bezoekers te attenderen op duurzaamheid”, weet Lodewyckx. “Bouwbedrijven engageren zich om actief mee te werken aan het verdwijnen van de uitstoot van broeikasgassen tegen 2045 en om klimaatneutraal te bouwen tegen 2030.
Workshops voor bedrijven worden georganiseerd op plaatsen die vlot bereikbaar zijn per fiets of het openbaar vervoer.
Er zijn restaurants die werken zonder een vaste menukaart, maar hun aanbod afhankelijk maken van ingrediënten die op dat moment bij lokale leveranciers beschikbaar zijn. Of nog: REKO Göteborg is een platform voor het kopen van voeding bij lokale producenten waardoor het afval vermindert. En de shop Thrive – Conscious Fashion, waar milieuvriendelijke kleding van duurzame merken verkocht wordt, is maar één van de vele milieubewuste ondernemers in de hippe wijk Haga.”
Om dat alles ‘aan den levenden lijven’ te ondervinden, organiseert Unizo Limburg een businesstrip naar Göteborg. Van 13 tot 18 september wordt de relatie tussen duurzaamheid en ondernemerschap van dichtbij in de praktijk gebracht. “Er staat onder meer een workshop met de Business Region Göteborg en het stadsbestuur op het programma”, stelt Lodewyckx. “Centraal staat het creëren van businessopportuniteiten door duurzaamheid in te voeren in elke kmo. Bovendien bieden we de deelnemers een bezoek aan de Volvo-fabrieken aan. Deze vestiging wordt een klimaatneutrale fabriek en wil tegen 2025 het gemiddeld energieverbruik per geproduceerde auto met 30% verminderen.”
Daarnaast heeft Unizo Limburg ook een aanzienlijk onderdeel van de reis in het teken gesteld van natuur. “De ideale plek voor ondernemers om hun hoofd leeg te maken en boordevol ideeën rond duurzaamheid in hun bedrijf terug te keren naar Limburg”, besluit Bart Lodewyckx. Alle info over deze zesdaagse ondernemerstrip vind je via deze link. Wie erbij wil zijn moet zich haasten… Geen loze woorden!