Bart-Van-Coppenolle-Philip-Vandormael-2-300×200-1

Limburgse ondernemers botsen voor tweede keer op muur

De Limburgse ondernemers Philip Vandormael en Bart Van Coppenolle zijn voor de tweede keer in korte tijd op de beperkingen van het ondernemerschap gestuit. Nadat hun digitale streamingdienst Bhaalu door juridisch getouwtrek noodgedwongen op non-actief werd gezet, dienen ze nu ook de stekker te trekken uit hun telecomprovider Dommel. Zo’n 20.000 klanten zijn daardoor vanaf zondag afgesloten van telefonie en internet.

The Right Brain Interface was een bedrijf dat dé niche in het digitale televisie-aanbod had gevonden. Klanten met een abonnement op Proximus of Telenet konden via de dienst Bhaalu altijd en overal tv kijken. De programma’s konden ook opgenomen en herbekeken worden. Via Bhaluu waren de digitale zenders van het Vlaamse zenderpakket ook in het buitenland beschikbaar.

Palm
Maar: de zenders wilden zelf hun aanbod via de eigen kanalen aanbieden. Onder meer via Stievie, maar ook andere platformen als Yelo en Proximus TV werd het digitale aanbod gelanceerd. Het grootste probleem was dat via Bhaalu de reclame kon doorgespoeld worden, tot woede van de adverteerders. En dus werden Van Coppenolle en Vandormael juridisch de mond gesnoerd, dit ondanks de vele miljoenen die de oprichters én investeerders (zoals LRM PMV en de familiale aandeelhouders van de brouwerij Palm) in het veelbelovende bedrijf hadden gestopt.

Niet eens
Terug naar af dus, maar de ondernemers kwamen meteen met een nieuwe activiteit. Ze namen vorig jaar het bedrijf Dommel over, een zogenaamde virtuele operator, die voor het aanbieden van internet en telefoondiensten gebruik maakte van het Proximus-netwerk. Dat ging aanvankelijk prima. Dommel wist meer dan 20.000 klanten te overtuigen. Maar de nieuwe eigenaars waren het niet eens met de tarieven die door Proximus werden aangerekend. En omdat de onderhandelingen niets opleverden, stopten Van Coppenolle en Vandormael tijdelijk met de betalingen.

Droog zaad

Een drukkingsmiddel dat niet veel indruk maakte, want nadat ook verdere gesprekken in dovemansoren vielen, en de schuld was opgelopen tot 2,5 miljoen euro, zette Proximus zopas Dommel op droog zaad. Ook de Franstalige dochter Billi wordt zondag afgesneden van het netwerk, waardoor 20.000 klanten zonder internet en telefoon vallen. Zo’n 60% van hen zijn Limburgers.

“We hebben een jaar lang geprobeerd om tot een oplossing te komen, maar zijn op een monopolist gebotst die de toegang tot het telefoonnetwerk voor virtuele operatoren wil beperken”, klaagt Van Coppenolle in Het Belang van Limburg. “Dommel staat recht in zijn schoenen. Wij hebben onze facturen wel betaald, maar alleen de gereguleerde bedragen voor virtuele operatoren zoals die door het BIPT zijn vastgelegd. Proximus rekent ons ten onrechte meer aan, en tegen die facturen hebben wij geprotesteerd.”

Desondanks wordt Dommel afgesloten wegens het “structureel en langdurig verzaken aan betalingsverplichtingen”. Toch betekent dit volgens Van Coppenolle niet het einde van de Limburgse telecomprovider. “We onderhandelen met verschillende alternatieve toeleveranciers om de continuïteit te voorzien. Voor klanten met een gsm-abonnement is de kans groot dat dat zelfs nog voor zondag lukt.”