Het Logistiek Platform Limburg (LPL), powered by POM Limburg, en de acquisitiecel Locate in Limburg, zullen voortaan de logistieke troeven van Limburg promoten onder de nieuwe naam Smart Port Limburg. Hiermee willen ze zowel nieuwe logistieke spelers als goederenstromen voor de bestaande logistiekers aantrekken.
Een onderzoek van het internationale consultancybureau Roland Berger concludeerde vorig jaar dat Limburg nood heeft aan een sterk ‘branding-concept’ om zich op logistiek vlak in de wereld te onderscheiden. Dat is nodig om enerzijds fysieke goederenstromen aan te trekken voor de warehouses van onze logistieke dienstverleners. Anderzijds moet het nieuwe merk de strategie kracht bij zetten om significante investeringen naar Limburg te loodsen. Denk aan succesverhalen als Nike, Stanley Black & Decker, Mobis Parts Europe, Carglass Distribution Europe, SKF Logistics Services en recentelijk ook Weerts Group, die met hun distributie-activiteiten in Limburg voor een aanzienlijke tewerkstelling zorgen.
Daarom dus is Smart Port Limburg in het leven geroepen. Hiermee moet in de verf gezet worden dat Limburg meespeelt in de internationale Champions League van de logistiek. “Met dit concept kunnen we ons profileren als Extended Gateway van de belangrijkste Europese zeehavens naar het verder gelegen hinterland”, aldus POM-directeur Frank Zwerts.
“Logistiek is al een sterke sector in onze regio en initiatieven als dit, kan dat alleen maar bestaande bedrijven versterken en nieuwe spelers naar hier halen”, beaamt Tom Vandeput, gedeputeerde van Economie en POM-voorzitter.
De kick-off van Smart Port Limburg (SPL) vindt plaats tijdens Transport Logistic, ’s werelds grootste beurs rond transport en logistiek, die van 4 tot 7 juni in München plaatsvindt. SPL staat er op een gezamenlijke stand van Flanders Investment & Trade (FIT).