Niet het wegwerken van tekorten, maar het uitdiepen van kwaliteiten: dat is de manier om de prestaties van medewerkers te verhogen, vindt hr-dienstengroep Ucare. Ze staan niet alleen met die mening. Ook andere hr-experten van toonaangevende bedrijven boeken uitstekende resultaten door de sterktes van hun medewerkers uit te diepen. Ucare bracht een aantal van hen zopas samen voor een heus congres rond de trend van ‘sterkte-denken’.
“De boodschap die we willen brengen is dat de grootste marge voor prestatieverbetering bij individuele medewerkers en teams, zich situeert in het identificeren, vergroten, verruimen en verdiepen van sterktes en kwaliteiten”, zegt Louis Kemps, gedelegeerd bestuurder van Ucare. “Dit in tegenstelling tot het eenzijdig wegwerken van tekorten. Goed begrijpen in welke context de sterktes het beste gedijen en van daaruit initiatieven nemen om deze kwaliteiten nog meer, innovatiever, creatiever, frequenter in te zetten, en zo de team- en organisatiedoelstellingen te behalen.”
Louis Kemps verzamelde op het Ucare-congres, dat als doel had om sectorspecialisten uit heel Vlaanderen te inspireren, heel wat vooraanstaande medestanders van zijn visie, zoals vertegenwoordigers van Marbles, StoryMe, Microsoft Benelux, Materialise en Coolblue. Ook Bart Lambrechts, gevierd hr-directeur van Carglass, mocht zijn zeg komen doen. Dat was, samengevat in één zin: “Creëer samen met je medewerkers de beste werkplek waar ze ooit zullen werken, want gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten.”
Ucare wil in de toekomst overal in Vlaanderen dergelijke hr-congressen organiseren.