Primeur in voetballand: de Zuid-Limburgse fruittelers kopen de led-boarding rondom het veld tijdens de interland België-Rusland om hun peren te promoten en de Russen eraan te herinneren dat de boycot van het Limburgse fruit een slecht idee is.
De vzw Fruittelers Zuid-Limburg lanceert voor het grote publiek een brede promotie- en bewustmakingscampagne rond de Belgische fruitteelt en gezond eten. Op 180 meter boarding langs het veld van het Koning Boudewijnstadion, zal de boodschap verschijnen: From Belgium with love … The Belgian Conference Pear: World Champion in taste! Tegelijkertijd verschijnen er hartjes, die langzaam veranderen in een heerlijke conference peer. De Belgische consument wordt zo aangemoedigd om meer fruit van eigen bodem te eten.
De slogan wordt ook in het Russisch getoond. Daarmee hekelen de Limburgse fruittelers de Russische boycot van hun peren. “De match zal ongetwijfeld door miljoenen kijkers in Rusland live gevolgd”, zegt Chris Groven, voorzitter van de vzw Fruittelers Zuid-Limburg (de vereniging die trouwens de vakbeurs Fructura in de Ethias Arena organiseert). “Ondanks de Russische boycot worden onze peren ginds nog altijd erg gesmaakt. We geven op een ludieke manier de boodschap dat de exportstop lang genoeg geduurd heeft.”
De Koninklijke Belgische voetbalbond (KBVB) zet mee de schouders onder het initiatief. Tijdens verschillende officiële tornooien zal de voetbalbond 1.200 kilo fruit van Belgische telers aan onze jeugdspelers uitdelen. “Wij zijn voorstander van het promoten van een Belgisch product van eigen bodem. Tegelijkertijd willen we sporters aanmoedigen om voldoende fruit te eten. Het is een essentieel onderdeel van een evenwichtige voeding”, aldus Stefan Van Loock, woordvoerder van de Belgische voetbalbond.