De drinkbekers ‘Contigo’ van het Hasseltse bedrijf Kambukka hebben in nauwelijks twee jaar tijd een stevige positie verworven in Europa. Het jonge bedrijf van vader Stan en zoon Stijn Lowette zag vorig jaar zijn omzet met een factor 2,6 toenemen tot 4,5 miljoen euro. Eind 2009 hielden Stan en Stijn Lowette het voor bekeken bij hun vroegere bedrijf TopCom in Haasrode. Samen richtten ze toen de vennootschap Kambukka op, gespecialiseerd in de verkoop van stijlvolle drankflessen van het Amerikaanse Contigo (Chicago). De Contigo-bekers beschikken over een slim afsluitsysteem. Vader en zoon Lowette hebben daarvoor de exclusieve licentie op zak voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
Na twee jaar kunnen de Lowettes een meer dan positieve balans opmaken. De verkoop van de Contigobekers was vorig jaar al meteen goed voor 4,5 miljoen euro. “Dat overtreft alle verwachtingen”, zegt Stijn Lowette. “We hebben vorig jaar daarmee 2,6 keer de omzet van 2010 gerealiseerd. En dat was al een schitterend beginjaar. Ook het eerste kwartaal van dit jaar kondigt zich bijzonder bemoedigend aan. Dit jaar hopen we de omzet nog eens met 50% te doen toenemen.”
De drinkbekers worden nu in 36 landen verkocht, tot in Zuid-Afrika toe. “Maar het zwaartepunt ligt toch in Duitsland, Scandinavië en Centraal-Europa”, zegt Lowette. Via distributiepartners in de verschillende landen komen de bekers terecht in sportwinkels (zoals AS Adventure), huisraad- en de betere speelgoedwinkels.“