Drie kwart van de Limburgse bedrijven vindt dat de VDAB zich nog te weinig richt naar werkgevers. Nochtans is 70 procent van hen van mening dat de VDAB een belangrijke rol kan spelen in het personeelsbeleid. Unizo-Limburg en VKW Limburg voerden hier zopas een enquête over uit.
Als de VDAB straks de duizenden medewerkers van Ford en de toeleveranciers bij andere werkgevers moet zien onder te brengen, kan er best nu meteen aangevangen worden met de dienstverlening op punt te stellen. De werkgeversorganisaties vroegen daarom aan hun leden wat er momenteel nog kan verbeteren aan de werkwijze van de VDAB.
Ondanks de crisis ondervindt 50 procent van de bedrijven momenteel moeilijkheden om de juiste mensen aan te trekken. Desondanks zegt slecht een kwart van hen dat de openstaande jobs bij de VDAB worden aangemeld. Kleine bedrijven onder de 10 werknemers doen dit haast nooit. Een vierde van de respondenten vindt dat de activiteiten van de VDAB te weinig gekend zijn bij de ondernemers. Drie kwart vindt dat de werking beter zou mogen afgestemd zijn op werkgevers. Negen op tien bedrijven zegt dat de VDAB in hoofdzaak op de werkzoekenden is gericht. Een derde stelt bovendien ronduit dat de dienst te bureaucratisch is.
Nochtans is 60 procent van de bedrijven die wel samenwerken met de VDAB, tevreden over de dienstverlening. Het gaat vooral om grote ondernemingen. Gevraaagd naar de ondersteuning die de VDAB aan bedrijven zou kunnen bieden, wordt gedacht aan informatie over tewerkstellingsmaatregelen, jobcoaching en advies en begeleiding bij ontslag en outplacement.
(Foto: Luc Cardinaels van VKW, Hilde Baerten van de VDAB en Bart Lodewyckx van Unizo).