Vier op de tien Limburgse bedrijven zijn internationaal actief. Bij een bevraging in 2012 was dat nog maar één op de drie. Die resultaten werden zopas bekendgemaakt door Unizo Limburg en VKW Limburg, die 400 Limburgse bedrijven een vragenlijst voorlegden over hun exportprestaties.
En de stijgende lijn zal zich doorzetten. Voor de komende drie jaren verwachten bijna zes op de tien exporterende bedrijven een verdere groei van het exportaandeel.
De buurlanden, zoals Nederland, Duitsland en Frankrijk winnen voor de export aan populariteit, al exporteren drie op de vier van de internationaal actieve ondernemingen ook buiten de Europese Unie. Verwacht wordt dat het aandeel van Groot-Brittannië na de Brexit zal afnemen.
Inzake export zijn er voor de bedrijven wel nog enkele hinderpalen, zoals te veel formaliteiten, te strenge regelgeving en onvoldoende mankracht. Daarom pleiten Unizo Limburg en VKW Limburg voor proactieve exportpromotie. “Die promotie naar de bedrijven moet van de Vlaamse exportondersteunende instellingen komen,” aldus Bart Lodewyckx van Unizo. “De exportadministratie moet lichter worden. Verder vragen we een blijvende aanpak van de competitiviteit van België om zo het nog onderbenutte internationaal potentieel voor onze bedrijven te kunnen ontgrendelen.”
“Er is voor de Limburgse bedrijven nog heel wat meer internationale groei en exportpotentieel,” weet collega Jos Stalmans van VKW Limburg. “Het blijft echter een belangrijk aandachtspunt om het internationale denkkader verder te stimuleren. Essentieel is ook een blijvende en sterkere focus op onze internationale concurrentiekracht.”