We hebben ze ten tijde van de coronapandemie allemaal leren kennen: online vergaderingen, opleidingen, meetings, workshops en evenementen. “Ze hebben één ding gemeen”, zegt Bart Koninckx, CEO van To The Point Events. “Ze zijn allemaal even saai. Wie thuis een evenement online bijwoont, is veel minder betrokken, is snel afgeleid en minder verbonden met hetgeen er gebeurt op het scherm. Wij wilden iets anders, met meer show, iets dat meer swingt en de aandacht vasthoudt.”
Dat werd Tribespot, een platform waarvoor TTPE de handen in elkaar heeft geslagen met het audiovisuele bedrijf Medialife, aangevuurd door zaakvoerders Frederik Knapen en Jesse Claes. “In ons nieuwe platform worden alle vormen van interactie die we kennen geïntegreerd”, zo omschrijven zij het project. “Een stemming, vraag en antwoord, een knop om rechtstreeks documenten te downloaden, een geïntegreerde speeddate: het kan allemaal. Bovendien wordt het allemaal aantrekkelijk vormgegeven en werkt het onafhankelijk van de gekende platformen.”
Via Tribespot kunnen deelnemers ook onderling netwerken, virtueel handen schudden en door een koppeling van LinkedIn zelfs virtuele visitekaartjes uitwisselen. Het platform is zowel geschikt voor kleine bijeenkomsten als voor grote evenementen met duizenden deelnemers.
Innovatiesteun
Inmiddels hebben al een twintigtal bedrijven en organisaties gekozen voor een event via Tribespot, waaronder Carglass, Voka, Corda Campus, UHasselt en 3M. Het platform werd bovendien gebruikt bij congressen in Kopenhagen, Panama en Manilla.
Voor de ontwikkeling van het platform trok de provincie Limburg 50.000 euro innovatiesteun uit. “Deze middelen hebben geleid tot een concreet product waarvoor grote belangstelling bestaat”, aldus gedeputeerde voor Economie Tom Vandeput. “Onze innovatiepremie heeft zijn doel dus niet gemist.”