Het Hasseltse bureau Acompany, dat bedrijven helpt met hun digitale transformatie, heeft de Europese licentie binnengehaald van een Amerikaanse methode voor innovatief consumentenonderzoek. “Dit laat onze klanten toe om nieuwe producten en diensten te lanceren die heel nauw aansluiten bij de wensen van de consumenten”, zegt zaakvoerder David Geuens.
Gemagination, zo heet de onderzoeksmethode die werd ontwikkeld door het Amerikaanse CPSB (in Buffalo, New York). “Het unieke ervan is dat we hiermee kunnen achterhalen wat consumenten écht willen vooraleer ze zelf beseffen wat ze juist nodig hebben”, vertelt David Geuens. “De methode start van onbekende en dus onvervulde behoefte van de klant. En dat is een heel groot voordeel omdat je producten en diensten in de markt kunt zetten die zeer nauw aansluiten bij de noden van de consument. De inzichten die je verwerft, maken het makkelijk voor de R&D-afdeling om iets succesvol te ontwikkelen en bepalen de richting om marketingbudgetten efficiënt in te zetten.”
De ontwikkeling van deze researchmethode heeft vele jaren geduurd en werd vervolgens door tal van bedrijven in de VS gebruikt om de slaagkansen van hun innovaties te verhogen. Zo zou Apple tot de ontwikkeling van spraakrobot Siri zijn gekomen op basis van deze Gemaginiation.
Dat het Hasseltse bureau Acompany nu de Europese licentie van het concept krijgt, is geen toeval. David Geuens is geassocieerd met de Amerikaanse ontwikkelaars en heeft meegeholpen aan de verfijning van de methode. Geuens is fier over de toekenning: “Het gaat ons enorm helpen om het maximale rendement uit de digitale investeringen van onze klanten te halen”, zegt hij. “De impact van hun digitale innovaties zal sterk verhogen als die 1 op 1 aansluiten bij de behoeften van de eindklant. En daar krijgen wij nu dus op voorhand een goed zicht op waardoor het risico dat het een maat voor niets wordt, verkleint. Voor ons adviesbureau is dat een sterk wapen voor onze verdere groei.”