Thierry Geerts, de topman van Google in België, heeft zijn eigen SALK-plan voor Limburg klaar. Daarin slechts één punt: Na Ford kan de Limburgse economie er heel snel bovenop geraken als de lokale ondernemers vertrouwen hebben in e-commerce, vindt Geerts. “Hierdoor gaat zelfs voor heel kleine bedrijfjes een wereldwijde exportmarkt open. En daar ligt de toekomst.”
Vlaanderen, en dan vooral Limburg, hinkt op vlak van online winkelen achterop. “Ondernemers zijn precies bang om te investeren in een digitaal aanbod,” zegt Thierry Geerts. “Ze durven niet, omdat ze denken dat de consument niet klaar is om online te betalen. Niets is minder waar. Mensen geven bijvoorbeeld duizenden euro’s uit om een reis online te boeken. Het probleem ligt dus niet bij de klanten, maar bij de bedrijven, die langs de aanbodzijde te weinig initiatief nemen om online te verkopen.”
Wie geen inspanningen levert om zelf een webwinkel op te zetten, zal volgens Geerts onvermijdelijk klanten verliezen. “Het gedrag van de consument is door het succes van het internet totaal gewijzigd. Wie vandaag naar een winkel gaat, heeft zich op voorhand al heel goed geïnformeerd via websites en daar de concurrenten met elkaar vergeleken. Anderzijds zullen klanten bij het shoppen interessante spullen opmerken, en ze vervolgens thuis online bestellen en laten leveren. Veel makkelijker en vaak nog goedkoper. Bedrijven die dus geen online-strategie hebben, missen de boot.”
Kerktoren
Dit is voor Thierry Geerts nochtans de remedie tegen de crisis en het Ford-debacle in Limburg. “We gaan ons toch niet de kaas van de boterham laten eten door de Nederlanders of Duitsers,” vraagt hij zich af. “We mogen geen importland worden op digitaal vlak. Dat zou problematisch zijn. Vandaar de boodschap aan de Limburgse bedrijven om hun wantrouwen ten opzichte van e-commerce te laten varen en verder te kijken dan de kerktoren. Op het internet ligt een groot marktaandeel voor het oprapen, voor wie gelooft in de opportuniteiten van een eigen webshop.”
Geerts helpt een handje vanuit Google. “Wij ondersteunen dit met een hele set aan basis-tools, zoals Google Places, een Google+ pagina en Google Trends. En daarnaast ook heel gerichte, en toch betaalbare promotiekanalen, zoals Google Adwords. Dus in plaats van te klagen dat het slecht gaat, kan je door er iets aan te doen, binnen enkele maanden al een succesvolle internetondernemer zijn.”