lifestyle antwerpen vdc sc Véronique De Kock en Steve Corthaut. (Foto: PDH)

Limburger maakt actiefilm: kansen voor product placement

De Limburgse uitgever van Lifestyle Vlaanderen, Steve Corthaut, smeedt plannen om een internationale actiefilm te lanceren, deels gefinancierd met product placement. Bedrijven die meewerken zien op deze manier hun product of logo subtiel in beeld verschijnen. Corthaut gaat voor de film een samenwerking aan met andere Limburgse ondernemers, waaronder Guy Penders van Best Luxury Properties in Dubai.

“Het idee kwam door de juwelenroof op de kunstbeurs TEFAF in Maastricht in 2022”, vertelt Steve Corthaut. “Ik zag de gewapende overval op klaarlichte dag op het nieuws en dacht dat het een grap of marketingstunt was. De daders waren gekleed zoals Peaky Blinders en vluchtten op een step. Op dat moment speelde ook de trailer van De Slimste Mens met o.m. Erik van Looy, Ella Leyers en James Cooke. De titel luidde: ‘De Slimste Mens is omgekochte boel’. Wel, de combinatie van beide bracht me op het idee om een actiefilm te maken, en daarbij partners en klanten te betrekken om mee te acteren, figureren of aan product placement te doen.”

Het scenario: vier bekende acteurs plegen overvallen. “Dat kan een diamantroof zijn, maar evengoed een hacking van een digitaal systeem voor cryptomunten”, laat Corthaut zijn verbeelding spreken. “We stelen een Aston Martin als vluchtwagen, Nathalie Meskens vlucht op een Ducati-motor met een gestolen diamant, ze draagt een uurwerk van Omega. We hebben een Limburgs architectenbureau dat wil meewerken. Na overleg met de regisseur kwamen we op het idee dat de man van Nathalie Meskens een succesvolle architect speelt in de film, en zo kunnen we verschillende partners in het scenario schrijven. Bedrijven krijgen nu dus de kans om hieraan deel te nemen.”

Guy Penders, de Limburgse vastgoedmakelaar in Dubai, ziet de film als ideaal platform voor product placement. Daarlangs ambieert hij ook een rol in de film. “Bedrijven als Aston Martin, Ducati en Omega hebben extra visibiliteit en halen extra omzet door de verbintenis van het publiek met het personage of het verhaal”, stelt Corthaut. “Het is een beleving, een verbondenheid, een vergelijking van de kijker met de personages, waardoor de kijker zich materialistische dingen wil aanschaffen die in de film aan bod komen.”

Het project is ook interessant voor investeerders die via de Tax Shelter een belastingvermindering kunnen bekomen.

“Kortom, de puzzelstukken vallen in elkaar”, weet de Limburgse initiatiefnemer. “We denken zelfs al aan een tweede film. En zo kan dit weleens een nieuwe manier van marketing voeren worden…”