België is een graag geziene klant in de wijnindustrie. Met 11 miljoen inwoners nemen we maar liefst 5% van de wereldwijnproductie af. Maar: voor 80% van onze wijnaankopen tellen we niet meer dan 4 euro neer… Dit druist in tegen de belangen van kleinschalige en duurzame wijnbouw en zorgt voor een uniform, afgevlakt commercieel product.
Wie daar iets aan wil verhelpen is Limburger Valeer Verlinden van Our Daily Bottle Wine Club. “Er is best nog lekkere wijn te vinden die minder dan 12 euro kost en toch een unieke smaak heeft,” zegt hij. “Met onze wijnhandel willen we dan ook alleen wijnen importeren uit kleinschalige productiegebieden en duurzame wijnbouwbedrijven.
De introductie van dit gamma gebeurt via een nieuw concept, dat ook de jongeren moet aanspreken. “Los van de grootschalige importeurs en supermarkten, willen wij de liefhebbers bereiken met een online wijnclub,” zegt de 24-jarige Heusdenaar. “Gekruid met een flinke dosis humor, willen we zo wijn terug hip en verstaanbaar maken. Het werkt een beetje zoals Hello Fresh, waarbij maandelijks 2 wijnen aan huis geleverd worden in een abonnementsformule. We hopen op dezelfde respons van de markt…”