Limburg wil als vergaderparadijs bedrijven lokken

Limburg wil zich veel sterker gaan profileren als de ideale regio voor bedrijven om hun vergaderingen, incentives, conferenties en andere evenementen te organiseren. Deze zogenaamde MICE-activiteiten moeten vooral de Limburgse horeca en aanbieders van specifieke infrastructuur ten goede komen. Om als één blok naar buiten te komen, en zo het aanbod volledig te maken, bundelen diverse organisaties de krachten: Toerisme Limburg en Toerisme Lommel, alsook de steden Genk en Hasselt, hebben hier dinsdag een charter tot samenwerking voor ondertekend. “We moeten meer inspelen op de groeiende markt van de meeting-industrie,” vindt gedeputeerde van Toerisme Igor Philtjens. “Dit levert niet alleen extra toeristen op. De MICE-toerist geeft bovendien gemiddeld veel meer geld uit (234 euro) dan de vrijetijdstoerist (78 euro). En ook dat extra rendement is belangrijk. Want meer rendement betekent meer jobs.”

toerisme limburg MICEVolgens de officiële cijfers van de FOD Economie, was het MICE-segment in Limburg in 2013 goed voor 74.000 aankomsten en 167.000 overnachtingen. Met 4,8% van alle overnachtingen in Limburg, en 8,4% van alle MICE-overnachtingen in Vlaanderen scoort Limburg logischerwijze lager dan de andere provincies, die met steden als Gent, Leuven en Antwerpen een traditioneel MICE-segment aanspreken. De bundeling van krachten moet die achterstand wegwerken.