Shoppen op afspraak

Limburg roept luid: “Laat winkels open op afspraak”

Zowel Unizo Limburg als VKW Limburg komen met een dringende vraag aan de overheid: "Heropen de winkels met niet-essentiële goederen indien ze enkel en alleen klanten toelaten op afspraak." Zo hopen beide werkgeversorganisaties de eindejaarsperiode leefbaar te houden voor de retailers.

“Door het verkopen op afspraak mogelijk te maken kunnen consumenten op een meer gespreide manier komen winkelen en wordt een volkstoeloop en de daarbij horende gezondheidsrisico’s vermeden”, zegt Bart Lodewyckx van Unizo Limburg. “Bovendien krijgen zo ook de ondernemers die niet online verkopen of liever de consument fysiek willen ontmoeten (verkopers van horloges, juwelen, fietsen, kleding, meubelen,…) een kans om nog enige omzet te draaien. Met het oog op belangrijke verkoopsdagen als Black Friday, Sinterklaas en uiteraard Kerstmis, zou ten laatste op 1 december dit systeem in voege moeten treden. Belangrijk is wel dat de handelaars de bestaande steunmaatregelen blijven behouden, want hun winkels blijven gesloten voor het grote publiek en het winkelen op afspraak zorgt niet voor een normale omzet.”

En ook VKW Limburg breekt een lans voor deze werkwijze. “In winkels waar een ‘click en collect’-afhaalformule niet mogelijk is, zou men toch moeten toelaten op klanten op afspraak te ontvangen?”, vraagt Ruben Lemmens zich af. “We willen dat dit zo snel mogelijk weer toegelaten wordt, zodat zwaar getroffen handelssectoren op deze wijze (een deel van) hun omzet en verkoop zouden kunnen vrijwaren. De economische schade is al immens, elk verlies aan omzet dat op een volstrekt veilige manier kan vermeden worden, moet vermeden worden. Hetzelfde geldt trouwens voor carwashes, opleidingstrajecten, enzovoort: alles wat veilig kan doorgaan, ook moet blijven doorgaan!”

Wist je trouwens dat… Er twee Limburgse platformen marktleider zijn om het shoppen op afspraak in de praktijk te organiseren? Zo heeft het Hasseltse bureau Jakobus.Corneel samen met Resengo het platform Shoppen op Afspraak ontwikkeld. Een tweede is Appoint (foto onder) van ondernemer Pascal D’Helft uit Oudsbergen. Deze toepassing is nu al goed voor tienduizenden handelscontacten per dag. Handelaars die hun klanten gericht willen ontvangen, moeten er zeker eens een kijkje gaan nemen!