RH Helge Moureau

“Limburg op de kaart zetten in Amerika: we mogen ambitieus zijn, toch?”

“Ja, ik ben een strever”, bekent Helge Moureau, Associate Director bij het internationale rekruteringsbureau Robert Half. “Zeg tegen mij dat ik het niet ga kunnen, dan bewijs ik heel graag het tegendeel.” Het is met die daadkracht dat Helge Moureau het volume van haar werkgever in Limburg heeft verdrievoudigd in 5 jaar tijd. Reden genoeg voor een portret in onze reeks Straffe Madammen…

“Na mijn humaniora bij Kindsheid Jesu in Hasselt, heb ik me ingeschreven voor universitaire studies TEW”, zo steekt ze van wal. “Dat ik mijn ouders fier wou maken, heeft daar zeker in meegespeeld. Het zit in mijn natuur om alles goed te willen doen. Om erkenning te krijgen van buitenaf. Daar wil ik graag heel hard voor werken. Dat ik al in mijn studententijd het beste van mezelf wilde geven, en niet gewoon tevreden was met ‘erdoor te zijn’, heeft me wel gevormd in mijn latere loopbaan en leven. Ik kon vroeger uitgaan tot 6 uur ’s morgens, maar zat om 9 uur wel heel plichtsbewust in de les. Dat verantwoordelijkheidsgevoel heb ik nu nog. Work hard, play hard. Het vergt wel wat discipline, maar ik heb er geen moeite mee.”

AQ als referentie

Helge was een zeldzaam talent dat Ernst & Young (EY) al op de schoolbanken wist weg te plukken. “Eerlijk gezegd, toen ik daar begon wist ik niet wat audit eigenlijk inhield”, vertelt ze. “Het verhaal werd heel mooi voorgesteld, en ik had wel oren naar de carrièremogelijkheden. De finesses volgden in de praktijk. En daar bleek dat EY een erg goede leerschool was. Door telkens 2 tot 3 weken op de werkvloer bij de klanten te vertoeven, kreeg ik als jongere een goed beeld van hoe een bedrijf ‘in het echt’ functioneert. Die ervaring heeft me altijd goed geholpen. Tot op vandaag. In onze dienstverlening is het heel belangrijk om de taal van de klanten te spreken. Als je financiële profielen moet zoeken, is het noodzakelijk om over cijfers te kunnen meepraten. Inlevingsvermogen is een onderdeel van wat wij AQ of Adaptability-quotiënt noemen. Dit aanpassingsvermogen is een talent dat in coronatijden nog veel belangrijker is geworden. Het is naast IQ en EQ een vast criterium om kandidaten te beoordelen. Bijna 90% van de rekruteringsmanagers houdt rekening met het vermogen om flexibel te zijn en zich snel te kunnen heroriënteren. Dat is het nieuwe normaal.” (lees verder onder de foto)

Naar de kapper
Na enkele jaren verkaste Helge Moureau naar Robert Half, wereldwijd marktleider in gespecialiseerde rekrutering van professionals op permanente, tijdelijke of interimbasis. “Ik werkte vele jaren in Zaventem, waar ik van consultant kon doorgroeien tot Division Manager en daarna tot Associate Partner. De organisatie heeft een echte cultuur van mensen kansen te geven. Ze scheppen een kader en daarbinnen krijg je het vertrouwen om je ding te doen. Een visie op ‘ownership’ waar ik uitstekend in gedij. En zo stuur ik ook mijn teams aan. Ik ben veeleisend en direct, dus weten ze waar ze aan toe zijn. Maar hoe ze de doelstellingen bereiken, dat bepalen ze grotendeels zelf. Ik moet hen soms aanmoedigen om die ruimte te nemen. Tijdens de werkuren naar de kapper gaan, dat mag van mij. Zolang ze het vertrouwen niet schaden en ’s avonds hun to-dolijstje hebben afgehandeld, is dat prima. Anderzijds weten de collega’s ook dat ik het goed met hen voorheb. Dat ik het beste in hen naar voor wil brengen en met dezelfde intenties streef naar een maximale klantentevredenheid. Dat uit zich in het vieren van de successen. Samen fun beleven en praten over andere dingen dan het werk: dat is zeker zo belangrijk.”

“We moeten de ambitie hebben om van Limburg een voorbeeld te maken voor de rest van de organisatie”

Geen Calimero’s
Dat haar aanpak werkt, bewijzen de cijfers van Robert Half in Limburg, een divisie die Helge 5 jaar geleden onder haar hoede kreeg. Het aantal medewerkers is intussen verdrievoudigd en ook de omzet is pijlsnel gestegen. “Ik wou om privéredenen graag terug naar Limburg verhuizen, en toen de kans zich voordeed om hier het roer in handen te nemen, heb ik niet getwijfeld. Een heel goede beslissing. Ik krijg de vrijheid om deze afdeling naar eigen goeddunken uit te bouwen. Dat lukt prima, onder meer dankzij het dynamische ondernemersklimaat dat in de regio heerst. Ik vind nog steeds mijn kicks en drive in de ambitie om onze Amerikaanse eigenaars te tonen waar Hasselt ligt. Limburgers hoeven niet de bescheiden Calimero’s te zijn. We mogen gerust bewijzen dat we ons mannetje staan en zelfs een voorbeeld zijn in de wereldwijde organisatie. Ja, die strever zit er nog altijd in (lacht)”

Klankbord

Ook in coronatijden trekt Helge Moureau hard aan de kar. “Toen in maart onze business volledig stilviel, hebben we direct de doelstellingen geherdefinieerd. AQ, weet je wel… De cijfers waren niet meer het referentiepunt, wel het vertrouwen van de klanten. Onze mensen hebben zich de afgelopen maanden vooral getoond als klankbord, als sparringpartner. Daarmee is de basis voor de verdere samenwerking versterkt, en blijven we de preferentiële partner als de business opnieuw aantrekt. En dat merken we nu al, want we zijn opnieuw op zoek naar twee extra collega’s. De schade door corona hebben we dus sterk kunnen inperken en zelfs kunnen ombuigen naar verdere groei. Met dank aan het AQ van onze teams, want zelfs vanuit hun thuiskantoor zijn ze op hun positieve elan doorgegaan. Een prachtprestatie, waar ik fier op ben. Laat die Amerikanen maar snel eens komen kijken…”