Lieze Geebelen

Lieze Geebelen: “Groter worden brengt niet noodzakelijk meer geluk”

Groot bleek de sympathie van het grote publiek voor het zakelijke parcours dat Lieze Geebelen met haar Proactify tot dusver heeft afgelegd. Ze behaalde veruit het meeste stemmen in de kleine populariteitspoll die we organiseerden naar aanleiding van Internationale Vrouwendag. "Een heel mooie erkenning, die echt veel plezier doet", zegt ze daarover. "Vooral omdat er werd gestemd uit appreciatie, en er voor een keer niet naar cijfers werd gekeken. Want eerlijk: meer kwantiteit en groei zijn geen doelstellingen voor ons. Ik wil genieten van de rit als ondernemer, en dat is moeilijk als je alleen op méér bent gefocust."

September 2017. Op onze redactie rolt een e-mailtje binnen van een jongedame, die met veel enthousiasme vertelt over de start van haar eigen zaak: Proactify. Dat Lieze Geebelen nog maar 23 jaar is, en in minder dan 10 maanden tijd al 10 mensen heeft aangeworven, trekt onze aandacht. Die 10 blijken bovendien allemaal dynamische dames te zijn. Ver van alledaags dus, en daarom verschijnt een kort verslag op Made in Limburg. Sindsdien staat Proactify wel vaker in de schijnwerpers. Dankzij mooie projecten. Dankzij heldere inzichten. Dankzij een proactieve pr-strategie. Dankzij het goede verhaal, quoi. En dat gaat zo:

“Ik moest nog 23 worden toen ik met Proactify ben gestart”, vertelt Lieze over de beginperiode. “Het was me tijdens mijn eerste werkervaring opgevallen hoeveel ondernemers worstelen met het leggen van commerciële contacten. Ze zijn vaak echte experts in hun vakgebied en bieden uitstekende producten en diensten aan, maar kunnen dat moeilijk converteren naar business. Ze durven niet verkopen. En laat dat nu net iets zijn waar ik zelf geen moeite mee heb: de telefoon grijpen en de voet tussen de deur zetten bij potentiële klanten. Zo is Proactify ontstaan: we gaan proactief leads genereren voor bedrijven die zich niet zo comfortabel voelen om zelf prospects te benaderen of aan upselling te doen bij bestaande klanten. Een formule die werkt, want iedere partij wordt op zijn sterkte uitgespeeld. En dat maakt het zo interessant.”

“Als ik de mensen in mijn team zie groeien, dat geeft veel voldoening.”

De eigenheid van de business vereist een specifiek profiel van medewerkers. “Klopt, hier werken mensen die van aanpakken weten. Die lef hebben, empathie en doorzettingsvermogen. Die oprecht blij zijn met een schouderklopje van hun klanten. Het doelgericht werken is niet voor iedereen weggelegd, maar wie dat graag doet, voelt zich hier als een vis in het water. Ik vind het mooi om te zien dat nieuwe medewerkers die van nature proactief zijn, zich hier volledig ‘smijten’ en al snel uitgroeien tot een vaste waarde in ons team. Hen zien openbloeien en stralen, dat geeft mijn ondernemerschap een boost.”

“Alles onder controle”
Lieze vindt van zichzelf dat ze in zes jaar Proactify is gegroeid als ondernemer. “Doorheen de jaren word je misschien wat milder en krijg je meer empathie”, zegt ze. “Leiderschap is voortdurend in ontwikkeling. Net zoals je hele persoonlijkheid trouwens. Ik ben nu al veel minder ‘opgejaagd’ dan vroeger. De juiste work-lifebalans krijgt meer aandacht. Ik heb moeten ontdekken dat het werk loslaten en wat afstand nemen, de creativiteit verhoogt en voor nieuwe impulsen zorgt. De manier waarop je omgaat met het hectische zakenleven, kies je helemaal zelf. Iedereen heeft het druk, maar de ene toont graag aan de buitenwereld dat alles innerlijk onder controle is er tijd over is voor ontspanning, terwijl de andere liever laat uitschijnen dat een werkweek van 80 uur de norm is en het leven een ‘living hell’ is. Dat stoort me soms wel in netwerkcontacten met andere ondernemers. Er wordt veel en luid gepraat over alle moeilijkheden op de werkvloer, en alle omstaanders moeten dat erg vinden. Maar als je zelf aangeeft dat bij jou eigenlijk alles goed gaat en je best tevreden bent, word je opeens een pak minder interessant als gesprekspartner.”

“Als je aangeeft dat bij jou in de zaak eigenlijk alles goed loopt, ben je direct minder interessant als gesprekspartner.”

Lieze Geebelen, CEO Proactify.

Gemoedsrust
Lieze Geebelen past bovendien voor de ratrace naar meer klanten, meer omzet, meer personeel. “Geleidelijk groeien is leuk. Een teken dat klanten tevreden zijn en dat ze anderen vertellen over hun positieve ervaringen. Maar voor mij is het zeker geen doel op zich. Ik heb in die zes jaar een duidelijke keuze gemaakt voor kwaliteit boven kwantiteit. Als jonge starter neem je zoveel mogelijk klanten en projecten aan. En maar gááááán! Maar ik ben er al lang achter gekomen dat je niet noodzakelijk gelukkiger wordt van groter te worden. We zijn zelfs eerder gaan afbouwen in aantal klanten, en hebben het aantal medewerkers stabiel gehouden. We kiezen nu zelf onze partners in functie van de fijne samenwerking, de ‘klik’ zeg maar. Daar realiseren we veel meer toegevoegde waarde mee. Dat geeft veel minder stress, een betere bottom line en vooral een fijn gevoel als ’s avonds de deur dicht gaat.”

De werkwijze bij Proactify is dan ook veranderd doorheen de jaren. “Zowel wij als de klanten vinden meer gemoedsrust door een langdurige samenwerking op te zetten. Vandaar dat we nu werken op basis van trajecten in plaats van projecten. We zetten voor onze klanten acties op die elkaar opvolgen en versterken. Dat brengt een positieve spiraal op gang en brengt ons in het vizier van andere bedrijven die bewust kiezen om met ons samen te werken.”

“Let’s go!”
De gekozen aanpak valt nu volledig in zijn plooi bij Proactify. “Het maakt dat ik geniet van de rit als ondernemer. Dat ik plezier beleef aan de uitdagingen die we voorgeschoteld krijgen. Het is niet altijd even gemakkelijk, want je bent nooit klaar. Er is altijd ruimte voor verbetering. Maar dat neemt niet weg dat ik de positieve vibes de bovenhand laat nemen en met veel vertrouwen de toekomst tegemoet zie. Ondernemen is mooi, leven is mooi. Let’s go!”