Sinds 2008 koopt Lidl zijn hardfruit rechtstreeks aan bij het Limburgse exportbedrijf Vergro, dat sinds 2018 ook eigen fruit teelt onder het label D&G Fruit. “Dit seizoen heeft D&G Fruit een perenoogst van ruim 6 miljoen kilo, waarvan 55 procent wordt verhandeld naar Lidl België en Lidl Duitsland”, zegt Dominiek Noppe, CEO van Vergro. Ook appelen en krieken vinden hun weg naar de discounter. “Hoewel de appel- en perenmarkt in Europa aan het veranderen is, kunnen wij uitgaan van een gegarandeerde afname door Lidl. En omdat zij het aantal filialen opdrijven, de oppervlakte voor fruit vergroten, en onze producten ook in het buitenland aanbieden, kunnen wij hier in Limburg onze activiteiten gelijkmatig opschalen.”
De commerciële samenwerking tussen beide partijen werd woensdag tijdens een rondleiding in Sint-Truiden uit de doeken gedaan. Volgens Isabelle Colbrandt, woordvoerder van Lidl België, is de sterke wisselwerking met de lokale telers zeer belangrijk. “Want hoe korter de keten, des te beter de kwaliteit van het fruit”, zegt ze. “En daar wint natuurlijk ook onze klant bij. We zijn goed op elkaar afgestemd, waardoor we beide kunnen groeien. We zijn dan ook trots dat we op een duurzame manier kunnen helpen om de unieke Sint-Truidense peren hun weg naar het buitenland te doen vinden.”