“De exportsector is van groot belang voor Limburgse bedrijven en vormt een drijvende kracht achter de economische groei en welvaart van de regio”, zeggen Johann Leten en Cathérine Dreesen, gedelegeerd bestuurder en directeur Internationalisering van Voka Limburg. “Door toegang te bieden tot internationale markten, worden niet alleen nieuwe zakelijke kansen gecreëerd, maar ook de werkgelegenheid gestimuleerd. Onze drie laureaten tonen elk op hun eigen manier de kracht van onze Limburgse export en de toegevoegde waarde die dit biedt aan onze regio.”
Grote jongens: laureaat Ellimetal
Ellimetal, met vestigingen in Genk en Oudsbergen, is de afgelopen zestig jaar uitgegroeid van louter bouwer van voedingssilo’s voor vee, tot een grote producent van silo’s, opslagtanks en complexe apparaten in staal en aluminium. Door een uitgekiende exportstrategie wist Ellimetal het afgelopen jaar zij omzet in export met 60% te verhogen. Het bedrijf voert projecten uit in diverse sectoren, binnen en buiten Europa, en doet op die manier aan een succesvolle risicospreiding. Als een gekende speler op de wereldmarkt die in staat is om complexe multidisciplinaire projecten tot een goed einde te brengen, is dit op en top maakbedrijf zo een verdiende laureaat in de categorie ‘Grote Ondernemingen’.
KMO’s: winnaar Cand’Art
Cand’Art uit Bilzen produceert en verpakt hard snoepgoed, meer specifiek lolly’s. Het bedrijf ontwikkelt private-labelproducten voor fabrikanten, retailers en importeurs. Daarnaast verdeelt de onderneming ook haar eigen merk. Vooral in Italië, China en Zuid-Korea lusten ze de lolly’s uit Bilzen maar wat graag. De afgelopen jaren heeft Cand’Art een mooie omzetstijging gecreëerd en denkt het strategisch na om dit verder te kunnen uitbreiden. Er wordt ook bewust ingezet op nieuwe trends, zoals de productie van suikervrij snoep. Met de ambitie om de omzet te verdubbelen tussen drie en vijf jaar heeft de snoepfabrikant uit Bilzen alle troeven in handen voor een zoete en succesvolle exporttoekomst.
Jonge beloftes: Bingo voor BFM
Water circulair maken, omdat het kan én moet: dat is de missie van Blue Foot Membranes. De snelgroeiende scale-up uit Lommel richt zich op industrieel en municipaal watergebruik door middel van zijn unieke membraantechnologie voor waterzuiveringsinstallaties. Dankzij de Lommelse membraanfilter kunnen bedrijven optimaal hun gebruikte proceswater zuiveren of verder upgraden voor hergebruik. De meeste projecten zijn in België, maar Blue Foot Membranes kon ook al uitpakken met internationale klanten, waaronder de Carlsberg-brouwerij in het Deense Fredericia. De jury van de Limburgse Exportprijs looft deze onderneming omdat het een duurzame en innovatieve oplossing biedt met veel internationaal potentieel. Nu al actief in Europa en Maleisië, Indonesië en Australië en naar 2024 zorgt een verdere uitbreiding van het verkoopteam ervoor dat alle elementen op tafel liggen om een mooi en duurzaam exportverhaal te schrijven vanuit Limburg. Kortom Blue Foot Membranes is een verdiende winnaar in de categorie ‘Young Potentials’.
“Drie inspirerende winnaars, die beschikken over een goed onderbouwd exportbeleid en groeistrategie, afgestemd op de huidige en toekomstige behoeften van de wereldmarkt”,concludeert Cathérine Dreesen. “In het licht van diverse mondiale trends tonen deze ondernemingen aan dat export, wanneer het gepaard gaat met duurzaam ondernemerschap en een voortdurende kritische zelfevaluatie, kan leiden tot grote successen.”