Het Gouden Rund is een familiebedrijf dat al meer dan 65 jaar bestaat. De groothandel verdeelt verse voeding, van vleeswaren, zuivel en bakkerijproducten tot salades, dranken en diepvriesproducten. Zaakvoerders Thomas en Martijn Simons, intussen de derde generatie aan het roer, gaan nu starten met een assortiment dat typisch Made in Limburg is. Onder de noemer Limburgse Streken gaan ze een gamma in de markt zetten dat wordt gekenmerkt door de kleinschalige, ambachtelijke productie, met passie uitgevoerd door vakmensen uit eigen streek.
Als eerste in de reeks wordt een lokale kaas gelanceerd die de naam Limburgse Streken Kaas zal dragen. “Dit product wordt gemaakt van verse boerderijmelk, voortgebracht door roodbonte koeien van één Limburgse boerderij”, leggen Thomas en Martijn uit. “Dit in tegenstelling tot fabriekskaas, die bestaat uit een mengeling van honderden melkleveranciers. De Limburgse Streken Kaas zal dus met periodes lichtjes van smaak en kleur veranderen naargelang het andere rantsoen dat de koeien krijgen voorgeschoteld. De ontwikkeling, productie en rijping van de kaas gebeurt op kleinschalige en ambachtelijke wijze, wat de smaak en de kwaliteit bevordert.” De nieuwe kaas kan dienen als sneetjes op de boterham, blokjes bij een lekker aperitief of tapasplank, als saus in lekkere gerechten of warm, in een knapperige croque…
Bijzonder aan het verhaal van Limburgse Streken is dat een deel van de omzet aan het streekfonds Een Hart voor Limburg wordt geschonken. “Als regionaal familiebedrijf willen we iets teruggeven aan onze mooie provincie”, zeggen Martijn en Rutger. “We vinden dat elk kind een mooie toekomst verdient, en doen daarom met een plezier een duit in het zakje voor het goede doel.”