Burocad-0154 kopie

Lege winkels krijgen hippe etalages

Samen met Stad Hasselt en vastgoedmakelaar Growners lanceert drukkerij Burocad (Peer) het pioniersproject Windows 2 Imagine. Daarmee willen ze leegstaande winkelpanden in hartje Hasselt omtoveren tot levendige artistieke etalages, waardoor de beleving van het winkelcentrum wordt verrijkt en ondernemer­schap wordt gestimuleerd. Mieke Neven van Burocad wil dit concept uitrollen in heel Vlaanderen.

“Windows 2 Imagine wil bijdragen aan de revitalisering van winkelcentra door lege etalages te transfor­meren tot aantrekkelijke en levendige artistieke ervaringen”, zegt Mieke Neven. “Het project richt zich op het bevorde­ren van de verhuur van leegstaande panden door deze visueel aantrekkelijker te maken voor potentiële huurders. Bijkomend bieden we een uniek platform om de thema’s en projecten van de stad in de schijnwerpers te zetten, aangezien deze ook in de visualisatie betrokken worden.”

Koen Verhaest van Growners is al even enthousiast: “Het project creëert win-win situa­ties: de zichtbaarheid van leegstaande panden wordt vergroot, wat de interesse van potentiële huurders kan aan­wakkeren, terwijl het tegelijkertijd bijdraagt aan een verbeterde stadsbeleving. Het project zal focussen op drukbe­zochte plekken, waarbij contact wordt gelegd met eigenaars en verhuurders van panden om interesse van het project te verkennen.”

Stadsbeleving

En ook voor de stad zijn er voordelen aan verbonden: “Er zullen door Burocad creatieve ontwerpen ont­wikkeld worden rond diverse thema’s zoals lokale activiteiten, seizoensgebonden festiviteiten en/of inspirerende invullingen van de panden om verhuur te stimuleren”, zegt schepen van Lokale Economie en Toerisme, Rik Dehollogne. “We slaan hier twee vliegen in één klap: onze leegstand verder terugdringen én de stad promoten.”

Interactie

Het blijft niet bij een sticker tegen het raam kleven. “Er zijn tal van mogelijkheden”, verduidelijkt Mieke Neven. “We kunnen bijvoorbeeld interactieve elementen integreren of werken met Augmented Reality om de betrokkenheid van het publiek te vergroten en de beleving te verrijken. We kijken er nu al naar uit op het concept in heel Vlaanderen te introduceren.”