Ford Motor Company heeft vandaag het voornemen aangekondigd om haar Europese productieactiviteiten te herstructureren als onderdeel van een veelomvattend plan om een antwoord te bieden op structurele veranderingen in de markt en winstgevende groei in de regio te realiseren. Ford kondigde haar plan aan om de productie in een grote fabriek te Genk, België, stop te zetten tegen het einde van 2014. Dit onder voorbehoud van de uitkomst van de raadplegingsprocedure met de werknemersvertegenwoordigers. Indien het plan bevestigd zou worden, zou Ford de productielocatie van meerdere modellen herzien om haar Europese fabrieken beter te benutten.
Het plan zou moeten bijdragen tot het geven van een oplossing aan de productie-overcapaciteit die het gevolg is van een daling van de vraag op de West-Europese automarkt met meer dan 20 procent sinds 2007. De verkoop van nieuwe auto’s in de regio heeft dit jaar het laagste punt bereikt in bijna 20 jaar en zal naar verwacht wordt volgend jaar op dit niveau blijven of nog verder dalen.
“De voorgestelde herstructurering van onze Europese productieactiviteiten vormt een essentieel onderdeel van ons plan om de activiteiten van Ford in Europa te versterken en opnieuw met winstgevende groei aan te knopen,” zei Stephen Odell, voorzitter en CEO van Ford of Europe. “We onderkennen de gevolgen van deze mogelijke actie voor onze werknemers in Genk, hun families, onze leveranciers en de lokale gemeenschap. Wij zijn ons ten volle bewust van en aanvaarden de maatschappelijke plichten van Ford in deze moeilijke situatie en zullen, indien het herstructureringsplan zou worden bevestigd, zeker stellen dat we de maatregelen zullen nemen en in de ondersteuning zullen voorzien om de gevolgen voor alle betrokken werknemers te milderen.
Het voorgestelde plan omvat volgende elementen:
• Ford heeft een informatie- en raadplegingsprocedure opgestart met de werknemersvertegenwoordigers over het voornemen van de vennootschap om de onderbenutte fabriek van Ford in Genk te sluiten en de productie van auto’s in Genk stop te zetten tegen het einde van 2014, met verlies van ongeveer 4.300 arbeidsplaatsen.
• Indien het voorgestelde plan bevestigd zou worden, zou de productie van de Mondeo, S-Max en Galaxy van de volgende generatie mogelijk plaatsvinden in de assemblagefabriek van Ford in Valencia, Spanje.
• Onder voorbehoud van verdere studie, zouden in het kader van het voorgestelde plan de compacte multifunctionele voertuigen C-MAX en Grand C-MAX in 2014 mogelijk in Saarlouis, Duitsland, geproduceerd worden in plaats van in Valencia.