De 65 tijdelijke contracten zullen van december tot mei volgend jaar niet worden verlengd. “De beslissing heeft te maken met de budgetten voor volgend jaar”, zegt plantmanager Robby Stas van Alro in Dilsen-Stokkem. “We zien het volume aan opdrachten voor vrachtwagenbouwers teruglopen. Maar we hopen dat de markt zich snel weer zal herstellen. In dat geval zullen mensen die we nu moeten laten gaan, hier toch weer aan de slag kunnen.”
Alro International is een specialist in het lakken van onderdelen voor auto- en vrachtwagenbouwers. De groep bestaat uit vestigingen in Dilsen-Stokkem, waar ook het hoofdkantoor is gevestigd, in Genk en in het Slovaakse Trnava. In totaal werken er bijna duizend mensen voor de groep. De tijdelijke contracten worden alleen in Dilsen-Stokkem niet verlengd. Daar werken zo’n 500 mensen.
Investering
Vorig jaar stonden de sterren nog een pak gunstiger voor Alro International. Toen werd een miljoeneninvestering in een extra laklijn in Dilsen-Stokkem afgerond, meteen een verdubbeling van de coatingcapaciteit. Het bedrijf wilde daarmee inspelen op de groeiende vloot van elektrische voertuigen. Ondertussen zijn de marktomstandigheden blijkbaar gekeerd.
“Twee belangrijke klanten van Alro, DAF Trucks en Volvo Trucks, hebben hun verwachtingen voor 2024 met een kwart teruggeschroefd”, weet vakbondssecretaris Glenn Schreurs van ACV Metea. “Het valt af te wachten of deze maatregel voldoende zal zijn om de voorziene daling van de volumes op te vangen. Daar hebben we nog geen zicht op.”
Verliezen
Alro Group werkt vandaag voor de meeste grote automerken, van Audi en BMW tot Mercedes, Porsche en Volkswagen. Ook vrachtwagenfabrikanten zoals DAF, Scania, Mercedes, Renault en Volvo zijn klant bij Alro.
De groep Alro International, opgericht midden de jaren zeventig door ondernemer Luc Thijs, kwam in 2019 in handen van de Vlaamse investeringsmaatschappij Gimv, die een substantieel meerderheidsbelang verwierf, en van het management. Maar de financiële resultaten van de groep gingen sindsdien beduidend achteruit. Door de opeenvolgende miljoenenverliezen was het eigen vermogen van de groep in 2022 meer dan 8 miljoen euro negatief, zo blijkt uit de gegevens van de holding Alro International in het naslagwerk VKW Top 500. De cashflow van de groep (nettowinst plus afschrijvingen) blijft wel positief.