Schermafbeelding 2024-12-11 om 13.41.46

Laat Van Zon in je hart: derde en laatste finalist!

Ladies first? Marion Van Zon, eigenaar en CEO van Horeca Van Zon, is de derde kandidaat om donderdagavond door premier Alexander De Croo te worden uitgeroepen tot Limburgse Ondernemer van het Jaar.

De roots van Horeca Van Zon liggen eigenlijk in Hamont-Achel, waar Marions opa Gradje Van Zon een inkomen puurde uit botersmokkel. Toen de smokkeltijd voorbij was, moest hij uiteraard op zoek naar een andere bron van inkomsten. Hij begon vleeskroketten te verkopen die hij in Nederland ging halen. Met zijn oud Opeltje ging hij daarmee in de jaren zestig de frituren af.

De tweede generatie – Marions ouders Pierre en Lizette – zagen het groter en verbreedden het assortiment aanzienlijk. Zij bouwden eind jaren 80 de eerste cash-and-carry in Beringen, toen nog een nieuw concept dat uit Nederland kwam overwaaien. “Een groothandel voor de horeca, met alle nodige producten – food en non-food – die 24 uur op 24 en zeven dagen op zeven open is, feestdagen incluis”, herinnert Marion Van Zon zich nog goed. “En dat is nog steeds waarmee wij het verschil maken: een extreem hoog serviceniveau. En dat niet alleen voor horecaondernemers, maar ook voor pretparken en festivals. Wij kunnen een zeer divers assortiment van 30.000 verschillende producten aanbieden aan onze klanten. Dat is behoorlijk veel, als je weet dat een grote supermarkt zo’n 7.000 producten in voorraad heeft. Dat is ook nodig, want de concurrentie is groot. Er bestaan zo’n 400 horecagroothandels in ons land. Elke dag hebben wij contact met zo’n duizend klanten: 750 voor het afhalen van hun bestelling, 250 waar we gaan leveren. Dat kan ook via onze sneldienst: voormiddag besteld, dezelfde dag nog geleverd.”

Service

Van Zon hamert bijna letterlijk op service. “Onze mensen vullen de vrachtwagens van onze klanten als ze hun bestelling komen ophalen. Dankzij ons automatisch voorraadbeheer kan je ook niks bestellen dat we niet in voorraad hebben. Het juiste product in de juiste volumes, daar staan we voor”, legt de CEO van Horeca Van Zon uit.

Marion Van Zon nam in 2010 officieel het bedrijf over van haar ouders. Ondertussen was er ook een cash-and-carry bijgekomen in Kampenhout (Vlaams-Brabant) en was de winkel in Beringen danig gerenoveerd. Onder de vleugels van Marion Van Zon begon de horecagroothandel aan een flinke groeispurt. In 2017 kwam de winkel in Beerse (Antwerpse Kempen) er nog bij. En eind 2022 wist Horeca Van Zon de hand te leggen op de Metro in Evergem. Daarmee kon het bedrijf meteen een voet neerzetten in Oost-Vlaanderen. “Ja, we zoeken ook nog een plek om ons in West-Vlaanderen te vestigen”, bevestigt Marion Van Zon het plan.

Forse groei

De groei weerspiegelt zich dan ook in een fors toegenomen omzet. In 2015, toen nog met drie vestigingen, stond de omzetteller op 63 miljoen. Het jaar 2023 werd afgesloten met 125 miljoen euro omzet. De ambitie is om 2030 af te sluiten met een omzet van 250 miljoen euro en acht vestigingen. Een verdubbeling in goed vijf jaar tijd dus. “Dat kan zowel organisch als via overnames”, legt Van Zon uit. Het jaar 2023 was het jaar van de forse prijsstijgingen. “En daar voelen we dit jaar de weerslag van: de horeca ziet nog wel evenveel klanten komen, maar ziet de bestedingen zakken. Er is dit jaar nog wel groei, maar we moeten er harder voor werken.”

Familiaal

Ondanks die forse groei wil Horeca Van Zon een bedrijf met een familiale sfeer blijven, ook in de overgenomen Metro in Evergem. “Toegegeven, dat heeft wat langer geduurd dan wij dachten. Het is niet zo makkelijk om van iedereen plots een ‘zonnetje’ te maken en op te nemen in onze community. Maar we zijn op de goede weg”, maakt Marion Van Zon zich sterk.

Met zoon Nand klopt nu ook de vierde generatie op de deur. Hij wordt klaargestoomd op een wel erg originele manier. Hij staat sinds anderhalf jaar aan het hoofd van de spin-off SnackDeals. Via dat platform kunnen frituristen online aan scherpe prijzen hun frituursnacks uit de voorraad van Horeca Van Zon bestellen en meteen betalen. “Ondertussen is SnackDeals al goed voor 6 miljoen aan omzet. We bereiken zo een ander cliënteel dan de typische Van Zon-klant. En neen, daarmee schieten we niet in de eigen voet: via SnackDeals krijgen we meer omzet binnen dan dat we weggeven”, zegt Van Zon.

Noodplan

Maar ook als Marion iets zou overkomen – wat niemand haar toewenst – zal Nand niet meteen de plak bij Horeca Van Zon kunnen zwaaien. “Daarvoor hebben we een noodplan ontwikkeld”, zegt Marion. “In een dergelijk geval neemt de directie het bestuur van het bedrijf over tot in 2030. Dat geeft hen de tijd en de ruimte om de opvolging verder voor te bereiden.”