De mededeling van de Europese directie aan Limburg was even droog als kort: eind 2014 gaat de Genkse fabriek onherroepelijk dicht. Daarbij verliezen 3.996 arbeiders en 268 bedienden hun job. Bovendien was het de plaatselijke directie die de kastanjes uit het vuur moet halen. Stephen Odell stuurde zijn kat en ontlokte op die manier de woedende reacties van de vakbonden. “De beul zonder ballen”, is vanaf nu zijn bijnaam.
De vakbonden van Ford Genk werden woensdagmorgen verwacht om 9 uur voor een gesprek met de Europese directie in het kader van een bijzondere ondernemingsraad. Daar zou het Europese herstructureringsplan en de toekomst van Genk worden toegelicht door een Europese top die de voorbije dagen alles heeft gedaan om de wet Renault zo scrupuleus mogelijk te volgen. Groot is echter de verbazing van de vakbonden als ze tegenover de plaatselijke directie komen te staan. Van de Europese directie geen spoor. “De Europese directie heeft elders andere verplichtingen”, zo luidt het.
De vakbondsafgevaardigden en -secretarissen reageren woedend. Zijn er op dit moment verplichtingen die belangrijker zijn dat de eigen mensen te woord te staan? Algemeen directeur Philippe Verbeeck heeft van zijn bazen de opdracht gekregen om een nota voor te lezen, of toch een deel van een nota. Hij moet zich strikt aan de nota houden, hij mag van de Europese directie geen vragen beantwoorden, laat staan toelichting geven. Odell blijft gewoon in Brussel en is in de namiddag wel bereid de bonden te ontmoeten. “Dat Odell zelf niet het lef heeft om ons dat te komen uitleggen”, aldus Luc Prenen (ACV).
Onherroepelijk
De bijeenkomst van bijzondere ondernemingsraad duurde minder dan vijf minuten. De mededeling is even kort als definitief. Vanaf eind 2014 gaat Ford Genk onherroepelijk dicht. Eind 2014 stopt in Genk zowel de productie van de Mondeo, gevolgd eind 2014 door het stopzetten van de productie van de S-Max en Galaxy. De productie van de drie modellen verhuist naar Valencia.
Genk is op dit moment de meest onderbenutte fabriek van Ford in Europa, met andere woorden de overcapaciteit is er het grootst. Amper 138.000 auto’s worden er dit jaar gemaakt, ofwel een overcapaciteit van ruim de helft. Voor Ford is een reorganisatie van zijn Europese fabrieken onvermijdelijk. De productie wordt geconcentreerd in vier fabrieken: Craiova in Roemenië, Saarlouis en Keulen in Duitsland en Valencia in Spanje. “Onze inlevering van 12 procent was dus alleen bedoeld om ons tegen de anderen uit te spelen”, vindt Mario Versavel (ACLVB).
De Ford-top zegt zich volledig te houden aan het contract dat in 2010 werd afgesloten en dan loopt tot 2014. Dat heeft tot gevolg dat de huidige Mondeo nog een jaar langer in productie blijft en dat de nieuwe – beloofd aan Genk – pas eind 2015 in Valencia in productie gaat. De Mondeo staat dan bij de concessiehouders vier jaar nadat de eerste foto’s werden verspreid. Normaal is hij dan al toe aan zijn eerste facelift.
In Valencia zal er zwaar worden geïnvesteerd. Er komt onder andere een derde shift bij. In Valencia is opgetogen gereageerd. De productie van de C-Max en Grand C-Max, nu nog in Valencia, verhuist waarschijnlijk naar Saarlouis. Daarover is in Duitsland opgetogen gereageerd. “De Duitsers hebben ons het mes in de rug gestoken”, zei Rohnny Champagne (ABVV) gisteren.