Dat met het systeem van de dienstencheques 160.000 mensen, vaak laaggeschoolden, een vaste job hebben, wordt door de critici blijkbaar over het hoofd gezien. “Het is ronduit belachelijk dat de tegenstanders het systeem ineens beschouwen als een voordeel voor de rijken, waarbij de armen worden uitgebuit,” reageren Luc Jeurissen en Niels Prys van Work@Home uit Hoeselt, met 2.500 werknemers, één van de grootste dienstenchequebedrijven in het land.
In de schreeuw om een ’tax shift’ worden de dienstencheques door een aantal instanties geviseerd. “Te duur voor de overheid, een uitbuiting van de arme poetsvrouwen en alleen de voordelen voor de rijke tweeverdieners die er gebruik van maken,” aldus de kritiek. Bij Work@Home, en bij uitbreiding alle andere dienstenchequebedrijven, staan ze op hun achterste poten: “Het systeem van de dienstencheques is ongetwijfeld de belangrijkste tewerkstellingsmaatregel van de laatste decennia,” zeggen Jeurissen en Prys. “De doelstellingen worden ruimschoots behaald, met name het creëren van arbeidsplaatsen voor laaggeschoolden, het bestrijden van zwartwerk en het ondersteunen van de combinatie arbeid-gezin.”
Work@Home snapt vooral de kritiek op de jobcreatie niet. “Waar zouden de laaggeschoolde dames nu anders werken als het systeem niet bestond? Hebben de critici de laatste werkloosheidscijfers gemist? Het is toch niet zo dat op elke hoek van de straat werkaanbiedingen liggen? Integendeel. Wij zijn er van overtuigd dat we een belangrijke maatschappelijke rol spelen.”
Voor Work@Home is een nieuwe besparingsronde in de sector uitgesloten. “Het systeem is de voorbije jaren al voldoende afgeroomd,” stelt Luc Jeurissen. “De marges worden steeds kleiner, waardoor steeds meer dienstenchequebedrijven failliet gaan en werknemers terug op straat komen te staan. Is dat de weg waar we op willen gaan?”