Kostenreductie doet crisis overwaaien bij Gijbels

“Toen de eerste tekenen van de crisis zich vanuit de VS aandienden, hebben we onmiddellijk gereageerd,” zegt marketing- en communicatiedirecteur Herman Verwimp van de Gijbels Group. “Goede communicatie, aangepaste procedures, een commercieel offensief en een strenge beheersing van de kosten waren de belangrijkste maatregelen.” Een meesterlijke strategie, zo blijkt uit de cijfers voor 2009, want in de inkrimpende markt wist Gijbels de omzet nagenoeg te handhaven (72,6 miljoen) en de winst bijna te verdrievoudigen (van 2,2 naar 5,9 miljoen).

Moeilijk te evenaren in 2010, beseft Herman Verwimp. “Qua omzet houden we gelijke tred, maar de prijzen zijn sterk gezakt omdat enkele prijsbrekers in het eigen vermogen duiken om werk te blijven binnenhalen. Er wordt heel veel toegevoegde waarde gevraagd zonder dat hier facturatie kan aan gekoppeld worden, en dat blijft uiteraard niet duren. Het blijft uitkijken naar een normalisering van de markt.”