onlineshop-750×419-750×419

Koop Lokaal: een geluid dat luid over Limburg galmt

De oproep om al je aankopen bij de lokale handelaars te doen, weerklinkt steeds luider. Collega-ondernemers én particulieren verenigen zich om uit solidariteit de zwaar getroffen winkeliers een hart onder de riem te steken. Lokale handelaars krijgen een gratis webshop, hun aanbod wordt voor de consumenten gebundeld op diverse websites, én ze krijgen er nog een hoop gratis reclame bovenop.

Eén van de goedhartige medemensen is Jo Deferm, een Lummenaar van het bedrijf Webhero. “We willen zelfstandigen en KMO’s helpen, en bieden daarom tijdelijk (tot 31 mei) gratis mini-websites aan. Daar staat telkens een orderformulier op, zodat iedereen een online bestelling kan plaatsen bij de bakker, slager, fruitwinkel, traiteur of eender welke andere zaak die zich aanmeldt. We hopen op die manier bij te dragen aan de oproep om lokaal je boodschappen te doen.”

Om alle lokale KMO’s goed te kunnen vinden, worden heel wat platformen opgericht waar de openingsuren, afhaalmogelijkheden en andere details op te vinden zijn. Eén ervan is
Bewust Online, dat onbaatzuchtig de weg naar de kleine lokale zelfstandige mét thuislevering, makkelijker wil maken door een overzicht te bieden van leuke Belgische webshops.

En er zijn nog inventarissen van zaken die open zijn, zoals www.waarkanikafhalen.be, een initiatief van het Lommelse Onlinewerkrooster.

Om bij het grote publiek gekend te zijn, moet er ook promotie gevoerd worden. Daarvoor springen Mediahuis, IPM, Pebble Media en Skynet in de bres. Met hun platform ‘Samen Impact’ geven ze gratis reclamebanners weg. Niet ééntje, maar miljoenen…

Tot slot nog een leuk initiatief voor gratis reclame: De studenten communicatiemanagement van Hogeschool PXL engageren zich om via sociale media de lokale ondernemers te boosten. “Een bescheiden bijdrage, maar alle beetjes helpen”, aldus opleidingshoofd Hervé Van de Weyer.