Zelf spreken ze van een wereldprimeur. De eerste 10 klanten die vanaf vandaag (vrijdag) via www.mookum.com een design boekenkast bestellen van ontwerper Roel Vandebeek, worden meteen ook voor 1 procent eigenaar van het product. Het is een stunt van Mookum, het platform dat via crowdsourcing jonge designers de kans geeft om hun producten bij een breed publiek te lanceren. Het concept van ondernemer Gert Gijbels geniet inmiddels ook de steun van LRM en Stroominvest.
“We zorgen hiermee voor een absolute wereldprimeur in de designwereld,” zegt Gert Gijbels. “Tien procent van de opbrengst van dit product, verdelen we onder de 10 eerste kopers. Zij worden ambassadeurs van de boekenkast en kunnen kiezen om hun deel te ‘cashen’, te herbeleggen of aan een goed doel te schenken.”
Mookum speelt met deze primeur de rol van het publiek en de social media ten volle uit. Op www.mookum.com kunnen bezoekers stemmen voor de beste ontwerpen, die dan ook in productie zullen gaan. Wie zo’n design bestelt, is vanaf dan ‘aandeelhouder’. “Deze early adopters dragen dan ook mee het risico, en verdienen dan ook een beloning hiervoor,” aldus nog Gert Gijbels. Snel zijn is de boodschap!