Medialife-MMT&Sharkbyte-20210208-002

“Klein paniekske omgevormd tot grote troef”

Het is allicht omdat ze achter de camera actief zijn dat Medialife zelf zo weinig in de schijnwerpers staat... Het multimedia-productiehuis verdient nochtans de aandacht, want het team van Frederik Knapen en Jesse Claes groeit nog steeds als kool. Met vandaag 24 eigen medewerkers en 10 vaste freelancers, is Medialife een stevige KMO geworden, die overigens weldra een tweede vestiging in Antwerpen gaat openen.

“Ik heb samen met Jesse in 2007 het bedrijf opgericht”, vertelt Frederik. “In feite waren we twee freelancers die de krachten gingen bundelen om videoproducties te maken. Jesse was vooral thuis in de IT en ik zorgde voor het camerawerk. Onze eerste opdracht was een bedrijfsfilm voor Monard Law, waar we via Maxime Monard de kans kregen om ons te bewijzen. Ze waren tevreden en zo is de bal aan het rollen gegaan.”

En redelijk snel zelfs… “We hebben het aanbod systematisch uitgebreid, naar de coverage van live-events, 2D- en 3D-animaties, fotografie, webdesign, enzovoort. Creativiteit en innovatieve technologie hebben altijd de rode draad gevormd. Denk bijvoorbeeld aan 360°-beelden, virtual reality of dronefotografie. Het team is stelselmatig gegroeid, waardoor we moesten verhuizen van mijn privéwoning aan de Luikersteenweg naar een hip, modern gebouw aan De Silo in Quartier Canal. Een inspirerende werkplek, die dynamiek uitstraalt en de ruimte biedt om het fun-gehalte maximaal aan bod te laten komen.” Raar maar waar: de crib van Medialife is al bijna te klein, ondanks de extra verdieping die onlangs in gebruik werd genomen. “We zijn nu met 24 vaste mensen en nog stuk of 10 freelancers die permanent voor ons werken. Gezien we door Covid-19 ver uit mekaar moeten zitten, dreigt er inderdaad al wat plaatsgebrek. Maar dat lost zich wel op als alle maatregelen worden opgeheven.” (lees verder onder de foto)

Wat ons naadloos brengt bij Covid-19: een regelrechte ramp voor de eventsector, en dus ook voor Medialife? “Aanvankelijk wel”, getuigt Frederik. “Onze agenda liep op enkele dagen tijd helemaal leeg. Klein paniekske… Maar we zijn niet bij de pakken blijven zitten en hebben onmiddellijk naar de opportuniteiten gezocht. En die hebben we gevonden in de digitale communicatie, die ineens de norm werd. Digitale meetings, online events, virtuele ontmoetingsruimtes, streamings… we hebben er een specialiteit van gemaakt. Samen met partners als To The Point Events en Total-E hebben we op Corda een aantal tv-studio’s ingericht die kunnen gebruikt worden voor al deze digitale of hybride communicatievormen. Ook in het Antwerpse hebben we een samenwerking waarbij tv-studio’s beschikbaar zijn voor uitzendingen en streamings. Meer nog, we hebben nu een platform ontwikkeld waarop alle digitale toepassingen worden geïntegreerd tot een totaalervaring: bezoekers komen binnen in een op maat gemaakte virtuele 3D-omgeving, waar ze video’s kunnen bekijken, chatten, infosessies volgen, presentaties downloaden, live een muzikaal intermezzo bekijken, Q&A’s en FAQ’s terugvinden,… noem maar op. Een totaalspektakel, zeg maar. Dialoog en interactie zijn key voor ons, en dit in een realistische, gebruiksvriendelijke omgeving. Ook na Covid-19 zal hier zeker vraag naar zijn.”

Antwerpen
Een vliegende start dus voor Medialife in 2021. “We hebben inderdaad veel goesting om te blijven groeien, en dit op tal van gebieden”, aldus nog de bedrijfsleider. “We gaan blijven innoveren, en daarom hebben we ons team versterkt met nieuwe medewerkers voor productie, montage, animatie en webdesign. Ook het netwerk van freelancers wordt uitgebreid. Tegelijk opent onze nieuwe vestiging in Aartselaar, waardoor we meer klanten in het centrum van het land kunnen bedienen. Maar ook in Limburg hebben we nog groeimarge… Long story short, Medialife is helemaal klaar voor het post-corona tijdperk.”