City Fashion_220218_KH_JPG_210218_KH_01.JPG

Kledingwinkels kunnen op digitale trein springen

Mode Unie, de sectorvereniging die meer dan 2.000 kledingwinkels in Vlaanderen groepeert, heeft een samenwerking afgesloten met CityFashion (Hasselt). Dat is een platform waar de handelaars zich op een heel eenvoudige manier, digitaal kunnen profileren met een eigen webshop.

Mode Unie is een beroepsvereniging die onder de koepel van Unizo ressorteert. De leden zijn handelaars in mode, wat zowel kleding, schoenen als accessoires inhoudt. Tal van deze winkels worstelen met de concurrentie van grote internetshops, en hebben zelf niet de kennis, tijd en middelen om digitaal de strijd aan te gaan. Door de samenwerking met CityFashion komt daar verandering in. En dat is nodig, want vandaag gebeurt al 10% van de aankopen in fashion via het internet en loopt het percentage dat zich eerst digitaal informeert, op tot 24%.

CityFashion is een platform dat de aangesloten handelaars van a tot z begeleidt in hun digitale transformatie. Dat gaat van een analyse van de mogelijkheden, advies over IT en betalingsopties, over de bouw van een webshop, tot de marketing. Het totale aanbod van alle lokale winkels wordt als het ware in een grote digitale etalage gepresenteerd, zodat de klanten een duidelijk en vooral erg omvangrijk aanbod kunnen vinden.

“Door de samenwerking tussen Mode Unie en CityFashion wordt de kracht van twee sterke organisaties gebundeld”, vindt Guido Vossen van Vossen Mannenmode. “Als lokale, onafhankelijke handelaars zijn wij verplicht om mee te doen aan de ‘omni-channel’-verkoop, waar internet integraal deel van uitmaakt. Maar wij kunnen dat niet alleen. De hulp en ervaring van CityFashion kan een belangrijke hefboom zijn. We zijn enthousiast over de samenwerking en hebben hoge verwachtingen.”